Web 2.0 for dummies - meg i sentrum

Interaktivitet | Enveis og toveis | Meg i sentrum | Nettsamfunn | Økonomi | Dingsen for alt

Dette går på personlig publisering på ulike måter, slik det nye nettet nå gir muligheter til. La elevene forsøke seg med disse publiseringsformene, og knytt ulike problemstillinger som opphavsrett, etiske retningslinjer osv til publisering.

Borgeraviser

La elevene sette seg inn i hva dette er og studere en borgeravis.
Hvordan skal man vurderer innholdet? Hvordan er påliteligheten?
Hvilken innflytelse har leserne?
Ligger det noe bestemt politisk syn bak?

Podkast og webkast

Se mer om podcasting på Mediana. La elevene finne nettartikler om det å lage godt lydinnhold i podkastproduksjoner. Webcast er direktesendt TV sendt via web. Mer om webcast på Wikipedia.

Personlig publisering

Mange går med en forfatter i magen, men kommer ikke gjennom forlagenes nåløye. Andre vil gi ut bøker selv, men finner at det er altfor dyrt. Om ikke bøker, så kunne det i alle fall vært kjekt å gi ut et lite tidsskrift i pent design?
Nå er mulighetene kommet med Web 2.0. Flere nettsteder gir muligheten til personlig publisering, og faktisk kan man også tjene penger på det, hvis man vil!
Les mer om dette i mediana: http://mediana.no/

Blogging


Hvor mange av elevene blogger? Hva kjennetegner bloggere? Hvorfor gjør de dette? Er det klokt å legge ut sin egen dagbok på nett? Mange spørsmål, prøv å finn ut hvem som har de mest populære norske bloggene! Hva handler de om? Ingunn Kjøl Wig har i sin utmerkede blogg lagt ut noen kriterier for å lage god blogg!

Wiki


Wikitanken er god, forestillingen om at det er brukerne selv som skal skape informasjonen som ligger på nettet, at mennesker i fellesskap skal produsere og dele innholdet på nettet. Gjennom prosjektet ”Journalistikk og ytringsfrihet i tredje verden” ville MK2 klassen ved Langhaugen videregående skole prøve å utforske Wikipedia og finne svar på noen spørsmål: Er det slik som noen hevder, at på Wikipedia kan ”hvem som helst” nærmest ukritisk produsere ”hva som helst”, og at det er mer eller mindre tilfeldig hvilke feil og mangler som blir rettet og ryddet opp i? Se hva de kom fram til!
Jan-Arve Overland har også skrevet interessante ting om bruk av wiki i mediefag.

Videopublisering


De vanligste stedene å publisere videoer er på YouTube og GoogleVideo.

Oppgave; sjekk et tilfeldig antall videoer og del dem inn i kategorier. Hvilke typer finner dere? Hva er det mest av?
Er det mange som tråkker over grensene for rettigheter, dvs ser ut til å bruke klipp som tydeligvis ikke er rettighetsklarert? Hvordan er kvaliteten på de selvproduserte?

Bildedeling


Hvorfor sitte med en haug med bilder på sin egen PC når man kan dele bildene med hele verden? Da bruker du en bildedelingstjeneste, som lar deg laste inn bildene på en nettserver sammen med noen millioner andre bilder. Kunsten er å merke ("tagge") bildene fornuftig, slik at andre finner fram til dem. Den mest brukte tjenesten er flickr.
Finn ut hvordan en ordner seg med bilderettighetene på flickr!

RSS


I en nettverden breddfull av informasjon, blir det desto viktigere å finne fram til nettopp det man er interessert i. Ved å bruke RSS kan man abonnere gratis på nettopp de nyhetene en har interesse av. RSS er et verktøy som lar nyhetsstrømmen fra et annet nettsted komme inn til deg og evt din blogg.

Oppgaver

Diskutere rettighetsproblematikk i en YouTube-tidsalder

Se på noen blogger og skriv ned refleksjoner over hva disse personene ønsker å vise for omverden.