Search page

Søk

Søket fant 7 resultat in 0.038 sekundar.

Søkeresultat

  1. Arbeid med tekster i samfunnsfaglig engelsk

    Vedlagt finner du to skjemaer (et tomt og et ferdig utfylt som eksempel). Disse skjemaene er ment som en hjelp for elevene i arbeid med tekster når de skal hente ut vesentlig innhold. Videre gir skjemaene elevene hjelp til å forberede seg til drøfting av tekster og sammenlikning av kilder.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.08.2014 - 09:24

  2. Prikker, striper eller lag på lag? Feltarbeid i geofag eller geografi

    Foto: Alf Jacob Nilsen. Lisens: CC by-sa. Kilde: ndla.no

     

    Om undervisningsopplegget (rammer)

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.10.2016 - 15:06

  3. Bag in box – holdbarhet av vin

    Foto: Geir Salvesen / Aftenposten / NTB scanpix. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no


    Læringsmål for økten:

    • Lære om konserveringsmidler i vin (antioksidanter)
    • Håndtering av titreringsutstyr
    • Jodometri som metode

     

    Cecilie Isaksen Eftedal - 20.10.2016 - 11:03

  4. Finansiering av russebuss – lineær optimering

    Finansiering av russebuss – sponsorer eller andre inntektskilder

    Oppgaven er relevant for elever i Vg2, og er innenfor temaet «lineær optimering». Det er ikke lagt opp til yrkesretting av denne oppgaven.

     

    Foto: Ingar Storfjell / Aftenposten / NTB scanpix. Lisens: CC by-nc-sa. Kilde: ndla.no

     

    Om undervisningsopplegget (rammer)

    Oppgaven er en fordypningsoppgave.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 25.10.2016 - 14:54

  5. CO2-fangst – Forskning og Industri

    Om undervisningsopplegget (rammer)

    1t – Introduksjon: Forskning, tema (lærer)

    1t + hjemme – Utdeling av temaoppgaver til elevgrupper. De skal sette seg inn i forskning for sitt tema og forberede spørsmål til foredragsholder.

    2t – Foredrag fra ekstern (forsker) eller bedriftsbesøk (f.eks. Aker Solution, Statoil, Norcem) med spørsmål fra elevene.

     

    Læringsmål for økta/opplegget

    Cecilie Isaksen Eftedal - 30.10.2016 - 08:16

  6. Forsøk – fotosyntese hos vannplanter

    Illustrasjon: Stepa / Kristin Bøhle. Lisens: Public Domain Dedication. Kilde: ndla.no

     

    • Gjennomføre et kvalitativt og kvantitativt forsøk.
    • Lage en vitenskapelig presentasjonsplakat (poster).
    • Føle på hvordan det er å være forsker.

    Yrkesrelevanse – forberede elevene på en studiehverdag.

     

    Om undervisningsopplegget (rammer)

    Cecilie Isaksen Eftedal - 30.10.2016 - 08:31

  7. Fra vann til land. Tilpasninger som har vært viktige i utviklingen fra liv i vann til liv på land.

    Designe en vitenskapelig poster

    • Fag: Biologi 1
    • Emne: Evolusjon av tilpasninger

    Elevene skal få trening i å lage en vitenskapelig poster, tilsvarende det de vil kunne møte på universitet/høyskole. Samtidig får de trening i å finne sammenhenger mellom de ulike temaene fra undervisningen. Og de må kunne trekke ut relevant informasjon fra de ulike delene av pensum og sette det i en sammenheng for å forklare utviklingen fra liv i vann til liv på land.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 30.10.2016 - 09:06