Design og markedsvurdering

Beskriving: 

Hva er design?

Design er kanskje det de fleste tenker på når det gjelder tekstilindustrien. Mote, trender, ulike stiler og moteshow på catwalken!

Men i tekstilbransjen dekker begrepet design mye mer. Det er mange ting designere og produktutviklere må ta hensyn til, og det er mange behov og krav designen skal tilfredsstille.

 

Hva mener vi når vi sier design? Hva er det som faktisk skjer i en sko- eller tekstilbedrift? Er det noen få designere som sitter i et rom og finner på ideer? Hva slags vurderinger må bedrifter ta når de designer produkter? Hva baserer de beslutninger på?  

Her skal du høre mer om

  • designprosessen
  • alle vurderinger og valg som tas i designprosessen rundt kvalitet, brukervennlighet, passform og varighet
  • hvordan etikk og bærekraftighet spiller en rolle allerede i designprosessen, for eksempel ved bruk av kjemikalier

 

IKEA – God design er mer enn det du ser                                                                                      

 

Design og bærekraftighet

Det er mange kjemikalier som brukes når klær, sko og tekstiler lages. Bruken av kjemikalier er noe som må vurderes fra første skritt i produktutviklingen. Det er lover og regler som må følges av alle i designprosessen. I Norge er det produktkontrolloven og REACH-regelverket som alle bedrifter må følge.

Les produktkontrolloven
Les om REACH – EUs kjemikalieregelverk  
Les mer om bruk av kjemikalier og merkeordninger  

 

Markedsvurdering

Markedsvurdering og markedsanalyse er også en viktig del av designprosessen. Her må bedrifter tenke og planlegge ut fra hva som lar seg produsere til hvilken pris. Det er ofte ulike fagpersoner som samarbeider om å designe et produkt, ikke bare designere!

Bedrifter må vurdere mye informasjon når de designer et produkt, eksempler på dette er:

  • Hva er kundebehovet?
  • Hva kommer til å selge? 
  • Hva er trender i markedet?
  • Hva er de etiske retningslinjene som bør følges?

Det er flere metoder for å innhente denne informasjonen

 

 Lær mer om hvordan design- og markedsvurderingsprosessen skjer i Moods of Norway:

Designprosessen: Moods of Norway forklarer

Designprosessen er det første skrittet når man skal lage et produkt, men det foregår samtidig andre parallelle prosesser. Disse kontinuerlige prosessene begynner med råvarer og slutter med de ferdige materialene. Før materialene er klare til å brukes i en fabrikk er det mye som skjer.  

Tilbake til forsiden

Videre til A: Fra råvarer til ferdige materialer

                                    

                                     

  • Hva har du lært om designprosessen?

  • Hvilken rolle spiller markedsvurdering i designprosessen?

  • Hvor viktig er ideen i designprosessen, sett i forhold til lover og regler, trender og markedsvurderinger?

  • Hva er «god design»?

 

Foto av designeren Leila Hafzi: Krister Sørbø / VG / NTB scanpix, lisens: CC by-nc-sa, kilde: ndla.no 

Ikonbilde «Film»: Hege Puntervill, lisens: CC by-nc-sa, kilde: ndla.no

Ikonbilde «Les mer»: Hege Puntervill, lisens: CC by-nc-sa, kilde: ndla.no