Transport

Beskriving: 

Hvordan finner produktene veien inn i våre butikker i Norge når de er ferdige?

Alle land har forskjellige avtaler og regler som må følges. Norske bedrifter må kjenne til alle disse når de samarbeider med et annet land. Import og eksport av produkter, videre transport, og logistikk i Norge må planlegges og vurderes. 

Valg av transportmidler og transportruter er også viktig. Kan produktene fraktes med skip eller tog? Velges lastebiler med lavt CO2-utslipp? Har sjåførene trening i miljøsmart kjøring? Kan lastebilene ta med avfall eller noe annet på tilbaketuren slik at de ikke kjører tomme tilbake?

 

 

Hør mer om hvordan transport planlegges og hva som må tas hensyn til:

Fra utlandet til innlandet

 

Emballasje

Som du har hørt er det mange miljøvurderinger virksomheter må gjøre når det gjelder transport. For det første kan produktet designes og pakkes slik at det tar liten plass under transport. Å frakte luft rundt omkring i verden er både kostbart og lite miljøeffektivt. For eksempel er skoesker tilpasset skoene de beskytter slik at det ikke transporteres mye luft miljøeffektivt, men også kostnadseffektivt ettersom bedrifter betaler i forhold til volum.

Emballasjen må også være riktig slik at produktet ikke skades under transport. Se fordelene med å frakte møblene i flate pakker:

IKEA-emballasje                                                                                                                        

Grønt Punkt er en organisasjon som gjenvinner emballasje for sine medlemmer i næringslivet i Norge. Se videoen og lær mer om hva Grønt Punkt gjør.

Grønt Punkt på 3 minutter                                                                                                         

 

Miljøet og transport

Det er flere transportmetoder som kan brukes for å frakte produktene fra et sted til et annet; båt, fly, tog eller lastebil. Men hvilket transportmiddel er best? Som du hørte i videoen tidligere er det mange vurderinger som påvirker hvordan en bedrift velger transport. Det er kostnadsvurderinger, tidsvurderinger og andre kommersielle behov. Kan for eksempel en sommerkolleksjon med klær leveres til butikken i god tid før sommeren?

Miljøvennlig transport er også en viktig del av disse vurderingene. Moods of Norway benytter for eksempel Greencarrier for transport av sine produkter. Greencarrier er en transportbedrift som prioriterer miljøvennlige transportløsninger for deres kunder.

Hvor stort tror du miljøavtrykket er i transportfasen for en gjennomsnittlig sko- eller tekstilbedrift? 

 

Lover og regler

Transport av store mengder produkter er strengt regulert gjennom lover og regler om import og eksport som du leste om på siden om global handel.

Lovene og reglene finnes i

 

Hvem lager disse lovene og reglene? Det er tre aktører som lager avtalene som påvirker Norge. Les mer om dem:

World Trade Organization

 

 

 

 

Importere eller lage i Norge?

Du har lært at global handel er viktig for Norge, og om produksjon av sko og tekstiler i andre land. Bruk denne informasjonen og undersøk hvorfor det er billigere å importere bunad fra andre land fremfor å produsere bunad her i Norge?

Kina-bunad til folket
Bunadssyerne er i ferd med å dø ut
Billigere å netthandle én lyspære fra Kina enn å kjøpe den i Norge                                                

 

Tilbake til forsiden

Videre til Til salgs

 

                                     

  • Hvordan er transport av produkter relevant for sko- og tekstilindustrien?

  • Hvorfor er det viktig å vurdere miljøet i transporten av produkter fra et land til et annet land, for eksempel i valg av transportmiddel og emballasje?

  • Hvorfor har vi lover og regler for transport, import og eksport av produkter?

  • Bør vi lage flere produkter i Norge eller importere det vi trenger fra andre land?


Illustrasjon av logistikk: geralt, lisens: Public Domain Dedication, kilde: pixabay.com 

Foto av motorvei: Linda Kastrup / Scanpix Denmark / NTB scanpix, lisens: CC by-nc-sa, kilde: ndla.no 

Ikonbilde «Film»: Hege Puntervill, lisens: CC by-nc-sa, kilde: ndla.no

Europaflagget: EU, lisens: opphavsrett (©), kilde: EU

Logo – Stortinget: Stortinget, lisens: CC by-nc-nd, kilde: flickr.com

Ikonbilde «Blogg»: Hege Puntervill, lisens: CC by-nc-sa, kilde: ndla.no

Ikonbilde «Les mer»: Hege Puntervill, lisens: CC by-nc-sa, kilde: ndla.no