Search page

Søk

Søket fant 12 resultat in 0.037 sekundar.

Søkeresultat

  1. Topunkts perspektivtegning

    Topunkts perspektivtegning

    Guttorm (NDLA) - 13.08.2014 - 10:37

  2. Visual Effects: 100 Years of Inspiration

    A "5th-grader-friendly" collection of clips and making-of footage from notable visual effects films of the past century.
    Originally intended for educational use as an introduction to a classroom lecture.
    The music track is "Rods and Cones" from the album "Audio" by Blue Man Group.

    1900 - The Enchanted Drawing

    1903 - The Great Train Robbery

    1923 - The Ten Commandments (Silent)

    1927 - Sunrise

    1933 - King Kong

    1939 - The Wizard of Oz

    1940 - The Thief of Bagdad

    1954 - 20,000 Leagues Under the Sea

    Guttorm (NDLA) - 13.08.2014 - 10:31

  3. kommunisere skriftlig og/eller muntlig om et aktuelt naturfaglig tema

    Elevene skal opprette kontakt med elever i andre land, og kommunisere skriftlig og/eller muntlig om et aktuelt naturfaglig tema via kanaler eller prosjekter som er laget for skolebruk.

    Guttorm (NDLA) - 16.06.2016 - 11:07

  4. Biologi 1 – organdonasjon

    Elevene skal kunne bruke ulike kilder, vurdere disse og gjøre greie for immunreaksjoner ved transplantasjoner og diskutere problemstillinger som gjelder organdonasjoner og medisinsk kriterium for død.

     

    Læringsmål for opplegget: Elevene skal lære kritisk bruk av kilder og få kjennskap til ulike problemstillinger ved organdonasjon.

    Engasjement: Jeg skal fange elevenes interesse gjennom aktuelle filmer og dagsaktuell debatt/nyhetsoppslag.

    Guttorm (NDLA) - 15.06.2016 - 12:39

  5. Design og håndverk – munnleg presentasjon av eigen arbeidsprosess og ferdig produkt

    Elevane skal kunne presentere eigen arbeidsprosess og produksjon av ferdig produkt gjennom munnleg presentasjon.

     

    Læringsmål for opplegget: Eleven skal gjennom ein arbeidsprosess lære å gjere greie for og vurdere eige arbeid, arbeidsprosess og produkt, og presentere dette munnleg.

    Engasjement: Få med elevane i diskusjonar rundt tema – kva er ein god presentasjon?

    Guttorm (NDLA) - 15.06.2016 - 13:18

  6. Norsk: Fra ringperm og papir til harddisk og skylagring

    Om å finne, vurdere, organisere og gjenbruke informasjon.

     

    Kompetanse/ferdighet

    Viser her til rammeverket IKT-plan, s. 6, pkt. 2.1. – tilegne seg kunnskaper og gode strategier for nettbruk.

    Se også nivå 5 når det gjelder grunnleggende ferdigheter i skriving. Det jeg savner i rammeverket er litt mer om behandling og organisering av informasjon. Det som jeg kanskje ville kalle for informasjon-literacy eller «grunnleggende informasjonskompetanse».

    Guttorm (NDLA) - 15.06.2016 - 13:46

  7. Holdbarheten av argumenter på Internett – for og mot bruk av hydrogen som drivstoff til personbiler

    Elevene skal finne og vurdere holdbarheten av argumenter som brukes på Internett, for og mot bruk av hydrogen som drivstoff til personbiler.

     

    Guttorm (NDLA) - 15.06.2016 - 12:54

  8. Vg1 TIP – bli kjent med oppslagsverk for fysiske og kjemiske data og forstå aggregattilstander

    Mål: Elevene skal bli kjent med et oppslagsverk for fysiske og kjemiske data, og få en forståelse for aggregattilstander.

    Fag: Programfag på teknikk og industriell produksjon Vg1 (kan også brukes i kjemiprosess Vg2 og laboratoriefag Vg2).

    Mål fra IKT-plan:

    Guttorm (NDLA) - 15.06.2016 - 11:02

  9. Kommunisere skriftlig og/eller muntlig om et aktuelt naturfaglig tema

    Elevene skal opprette kontakt med elever i andre land, og kommunisere skriftlig og/eller muntlig om et aktuelt naturfaglig tema via kanaler eller prosjekter som er laget for skolebruk.

    Guttorm (NDLA) - 16.06.2016 - 11:07

  10. Design og håndverk – dokumentasjon

    Elevane skal kunne dokumentere eigen arbeidsprosess og produksjon av ferdig produkt, ved bruk av digitale verkty. Ein vil jobbe med dokumentasjon, foto, film, redigering og presentasjon.

     

    Læringsmål for opplegget: Eleven skal lære å dokumentere eigen arbeidsprosess og produksjon av ferdig produkt.

    Engasjement: Elevane skal vere med og finne gode eksempel, og bruke kreativiteten rundt film og bilete.

    Guttorm (NDLA) - 16.06.2016 - 10:45

  11. Biologi 1 – systematikk

    Elevene skal gjennom arbeid med innsamling eller fotografering av arter, spor og sportegn, og klassifisering av artene, lære om systematikk. Bruk av digitale oppslagsverk og delingsarenaer inngår i arbeidet. Opplegget skal ende opp med en systematisert klassesamling og et oversiktskart hvor artene er plassert i et evolusjonstre.

     

    Læringsmål for opplegget: Elevene skal lære om klassifisering og systematikk gjennom arbeid med en objektsamling og bruk av digitale oppslagsverk og evolusjonstre.

    Guttorm (NDLA) - 16.06.2016 - 11:20

  12. Naturfag – variasjoner i en fiskebestand

    Elevene skal studere variasjoner i en loddebestand og drøfte hva som kan være årsaken til svingningene, basert på den beste kunnskapen vi har om lodde og fangst av lodde. Resultatene skal sammenfattes i en digital presentasjon.

     

    Læringsmål for opplegget: Elevene skal lære å raskt orientere seg innen et nytt fagområde, bruke SSB og reflektere over hvorfor dyrebestander svinger så voldsomt.

    Guttorm (NDLA) - 16.06.2016 - 11:12