Search page

Søket fant 32 resultat in 0.046 sekundar.

Søkeresultat

  1. Elevoppgave om Wikipedia

    Gjennom prosjektet ”Journalistikk og ytringsfrihet i tredje verden” ville MK2 klassen ved Langhaugen videregående skole prøve å utforske Wikipedia og finne svar på noen spørsmål: Er det slik som noen hevder, at på Wikipedia kan ”hvem som helst” nærmest ukritisk produsere ”hva som helst”, og at det er mer eller mindre tilfeldig hvilke feil og mangler som blir rettet og ryddet opp i?

    Wikipedia - brukerstyrt og bidragsvennlig? Elevoppgaven med kommentarer

    josteinsaakvitne - 02.04.2009 - 11:01

  2. Elevoppgaver om propaganda

    nazipropaganda.jpg

    MK og norsk ved Årstad vgs jobbet med emnet propaganda og påvirkning i krig og fred. De ulike teamene laget visuelle framstillinger av hvordan de krigførende parter utnyttet virkemidlene under krigen. To grupper jobbet med nazistenes kunstsyn. Her er fire av besvarelsene.

    josteinsaakvitne - 27.04.2009 - 13:10

  3. Gratis skjønnlitterære tekster på nett

    Digitalisering av verdensarven og den norske litteraturarven

     Det er ikke lett å få finne på nettet nyere, norske skjønnlitterære tekster som vi kan bruke til analyse og annet i skolen. Fortsatt er det papirutgavene vi må ty til for å finne egnede tekster, eller vi må gå inn i forlagenes betalingstjenester.

    josteinsaakvitne - 28.04.2009 - 11:53

  4. Sammensatte tekster

    sammensattvideo.jpg

    En masterstudent har laget en video som forklarer hva sammensatte tekster i skolen er.

    Til bruk for de som trenger en enkel og grei forklaring?

    Sammensatte tekster i skolen

    josteinsaakvitne - 28.04.2009 - 12:08

  5. Overskrifter forteller

    Det kan være nyttig å diskutere språk i og utforming av moderne avisoverskrifter med elevene. Disse fortettede setningene forteller ofte en hel historie med få ord, på godt og vondt.

    I journalistikken gjelder det å få fram sine nyheter og reportasjer. Vanligvis er det desken som i de profesjonelle avisene finner fram til de gode overskriftene, men det er mye den kreative journalist selv kan gjøre.

    Her er et knippe med gode overskrifter fra den siste tiden. La elevene finne fram til hvilke virkemidler som brukes i de enkelte overskriftene!

    josteinsaakvitne - 28.04.2009 - 12:15

  6. Reklamefilm

    Reklamefilmer er blitt en selvfølgelig del av vår mediekultur. De kan fortelle korte og fortettede historier på 20-30 sekunder, kan være stillestående sketsjer, stemninger uten historie osv. Også i undervisningsarbeidet kan vi bruke reklamefilomer på forskjellige måter.

    Innenfor arbeid med film vil det være av stor nytte å studere reklamefilmene, hvordan de er bygd opp, hvilke filmatiske virkemidler som brukes, hvordan historiene tilrettelegges dramaturgisk osv.

    josteinsaakvitne - 24.11.2014 - 08:23

  7. Web 2.0 for dummies - meg i sentrum

    Interaktivitet | Enveis og toveis | Meg i sentrum | Nettsamfunn | Økonomi | Dingsen for alt

    Dette går på personlig publisering på ulike måter, slik det nye nettet nå gir muligheter til. La elevene forsøke seg med disse publiseringsformene, og knytt ulike problemstillinger som opphavsrett, etiske retningslinjer osv til publisering.

    josteinsaakvitne - 18.08.2014 - 12:51

  8. Hva sier Åndsverkloven om fotografi

    Et fotografi kan ikke kopieres eller publiseres uten samtykke fra fotografen eller den som fotografen har overdratt sine økonomiske rettigheter til. Vanligvis blir slikt samtykke gitt mot betaling.

    josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 16:39

  9. Ytringsfrihet og sensur

    • Hvor går grensene for ytringsfrihet i vårt samfunn?
    • Når skal vi tillate sensur?
    • Hvor mye skal vi tolerere av sensur på nettet?

    josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 16:08

  10. Personvern på nett

    Vi etterlater elektroniske spor etter oss, hvor vi enn befinner oss i et moderne samfunn. Ikke bare når vi er på nettet, men ved å bruke bankkortet, kjøre gjennom bompengeringen, gå forbi webkamera på gaten og i kjøpesenteret osv. Er dette ønskelig? Liker vi at "noen" sitter og leser e-postene våre, registrerer hvor vi ringer med mobilen, ser hvor vi surfer på nettet? Dette er interessante og aktuelle spørsmål som vi bør ta opp med elevene for å gjøre dem bevisste på farene for "Overvåkningssamfunnet" og hva de selv bør gjøre for å hindre at andre får tak i ønskede personlige opplysninger.

    josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 16:01

  11. Aviser og avishistorie


    "Norsk avishistorie er historien om norske avisers utvikling. Den kan grovt sett inndeles i fire faser..." - Norsk avishistorie (Wikipedia)


    En mer generell artikkel om hva en avis egentlig er. Avis (Wikipedia)

    josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 15:47

  12. Kriminelle utlendinger?

    Her er noen interessante nettartikler som kan brukes til diskusjon om innvandring, kriminalitet, pressens ansvar mm.


    Kriminelle utlendinger! Eller..?
    Elevene diskuterer eller skriver om hvordan de forholder seg til det temaet som tas opp i disse fire artiklene


    Pressens fargefilter Nordmenn med mørk hud er innvandrere når de omtales i negative sammenhenger i pressen. Unntatt på sportssidene.

    josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 11:23

  13. Bildemanipulering

    Gjennom historien har manipulering av bilder blitt brukt til politiske formål. Mest kjent er kanskje Stalin og Maos bildemanipuleringer. Men de siste tiårene har emnet på nytt blitt aktualisert ved at de digitale verktøyene gir fotografene ypperlige muligheter til å manipulere sine foto.



    Her er noen artikler om dette, og vi inviterer til forslag til oppgaver og arbeidsopplegg for elevene.
    Under pekere ligger mange aktuelle eksempler.

    Noen eldre eksempler

    josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 11:19

  14. Publiser på nettet

    Mange av både lærere og elever har tatt i bruk Google dokumenter som skriveredskap i stedet for å lagre lokalt eller som et alternativ til Fronter eller It's Learning. Googledokumenter får du adgang til fra enhver PC uansett hvor du befinner deg, og muligheter som deling og samskriving er gode å ha.

    josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 11:15

  15. Adaptasjon - tegneserier

     Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 08:29

  16. Adaptasjon

    Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene

    I  NDLA fins det et tema om adaptasjon, kalt  Tekst på vandring.

    Her vil jeg gjerne komme med mer stoff og legge fram noen forslag til oppgaver og arbeid for elevene.

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 08:25

  17. Tenker vi for smått?

    ...eller tvinges vi til det spør Jørn i en post i bloggen sin. Det gjelder historiefaget og...
    "hans (Wesch´) svar er at skoler og universiteter i vår del av verden opplever en “crisis of significance”. Vi har manglet en fortelling - narrative - som kunne gi en større mening til læringen vår, noe à la nasjonsbygging eller behovet for å tette et innbilt missile gap med en ideologisk fiende"

    Jørns blogg (Mitt HJØRNe av web'en)

    josteinsaakvitne - 28.04.2009 - 09:47

  18. Adaptasjon - TV og radio

    Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 08:39

  19. Adaptasjon - dataspill

    Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 08:56

  20. Adaptasjon - skuespill

    Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene

    Her litt om adaptasjon mellom mediene med utgangspunkt i skuespill.

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 09:09

Pages