Search page

Søk

Søket fant 159 resultat in 0.046 sekundar.

Søkeresultat

  1. Instruction in the workshop

    This is an assignment where the student instructs his vocational and English teacher how the process control assembly works, what it does and how to operate it.

    Presentation for English teacher, regarding a process control system for level control.

    Læringsmål:

    • å kunna uttrykkja seg på engelsk om tekniske fag
    • å utvikla ordforrådet
    • å bruka riktige faguttrykk
    • å gje forståeleg informasjon og rettleiing til folk frå andre fagområde

    Kjetil Grønås - 01.09.2014 - 19:54

  2. EBOLA

    Les om ebolaviruset på wikipedia.no http://no.wikipedia.org/wiki/Ebola_(virus)

    1) Hva heter sykdommen som er forårsaket av ebolaviruset?

    2) Når ble viruset første gang påvist?

    3) Hvor mange er i alt døde av viruset?

    4) Hvilke land er det fleste smittede og døde?

    5) Hvorfor har vi ikke sånne store utbrudd i Norge?

    6) Lag en kort Power Point eller noe annet om smitte og ebola. Den skal inneholde råd til de som oppholder seg ved personer som er smitta.

    Hege Nikolaisen - 08.09.2014 - 13:55

  3. Kahoot i 2. fremmedspråk - en drøm for læreren!

    Aftenposten hadde en artikkel i går 23. oktober 2014 med tittelen "-Drømmen er å gjøre Norges lærere lekne" av Kjersti Fikse Ness. Kahoot er både gøy og lekent, og kan med fordel gli inn i fagene som et supplement, uten krav til tekniske ferdigeter og duppedingser, og med både lekenhet og læring i fleng.

    Her er en liten kahoot i fransk nybegynneropplæring.

    Nina Bell Rui Aadna - 23.10.2014 - 20:11

  4. Child Labour in the Past: writing in FYR

    Pupils improve different basic skills: reading, writing, speaking and IT literacy.

    Pupils collect information on child labour in the past and then they step into the shoes of a child from Victorian Britain and write a letter to a friend.

    tatbe - 11.11.2014 - 11:02

  5. Child Education vs Child Labour: write a speech (writing in FYR)

    The set of activities helps improve basic skills: listening, writing, talking

    Lesson plan:

    1. Collect information from different sources online (listening and reading)

    2. Swap information with mates (group activity)

    3. Write a speech.

    4. Peer editing

    tatbe - 20.11.2014 - 18:27

  6. PID Regulator / Simulator

    PID Regulator.

    Enkel liten PID simulator.

    Innholder

    PID.exe
    Program som kan kjøres uten installasjon.
    Elever hos meg har lastet programmet ned via fronter.

    PID Regulator.pdf
    Ett dokument som forklarer litt om PID og om programmet

    PID Regulator.pptx
    En presentasjon av samme program.

     

    Atle Timland

    Vest Telemark Videregående Skole                  
                                 
           
          

     

    atle.timland@t-fk.no - 01.12.2014 - 15:45

  7. Literary Analysis Novel

    Read a novel 
    (In my class (Engelskspråklig litteratur og kultur programfag) we read three novels: one optional in addition to  "Pride and Prejudice" by Jane Austen, and "The Great Gatsby" by F. Scott Fitzgerald).

    Nina Bell Rui Aadna - 10.12.2014 - 13:08

  8. Noël en France, nivå 2

    Jeg har satt sammen et opplegg av lenker, et utvalg øvelser og videosnutter som kan tas bruk i sammenheng, eller plukkes litt fra når klassen går gjennom jul. Nivået bør passe for nivå to eller litt viderekommende i fransk på videregående skole. Formålet er å lære ord knyttet til jul, og kunne bruke disse, men også og lære om ulike kulturer innen "heksagonet" Frankrike. 

    Først må elevene ha gjennomgått juleord på fransk, f.eks.fra  læreboka. 

    De kan også se denne videosnutten

    Nina Bell Rui Aadna - 10.12.2014 - 14:22

  9. Bokpresentasjon / presentasjon av skjønnlitterære tekster

    Skrivesenteret har lagt ut et ressursen "Bokpresentasjon på ungdomstrinnet". Denne kan fungere fint også i videregående opplæring - både når det gjelder presentasjon av bøker og andre skjønnlitterære tekster.

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 - 11:30

  10. Creative Writing Carousel

    Dette undervisningsopplegget øver elevenes evne til å skrive kreative, korte tekster på engelsk. Målet er å fremme skriveglede og kreativitet, og opplegget legger derfor ingen vekt på å korrigere stave- og grammatikkfeil. Opplegget er i stor grad inspirert av ideen om "writing prompts" i engelsk, og mange av oppgavene er hentet fra nettstedet WritingForward.com

    Aktuelle kompetansemål (engelsk vg1)

    Halvor Thengs - 08.01.2015 - 10:56

  11. Samleside for interaktiviteter - guider og eksempler

    På denne siden finner du informasjon om bruk av våre interaktive produksjonsverktøy. Det er en rekke innholdstyper du kan lage på deling.ndla.no, alt fra enkle fyll-ut oppgaver til mer kompliserte spillaktige aktiviteter.

    Send en epost eller klikk på "Rapporter"-knappen for å be om flere guider eller tips om nye verktøy.

     

    Knut Inge Skifjeld - 26.01.2015 - 10:44

  12. FYR-opplegg for restaurant og matfag vg1 - lesestrategier og skrei

    I dette FYR-opplegget til bruk i norsk og rm vg1, er det ment at elevene skal bli mer bevisste på, og oppøve sine lesestrategier, samtidig som de lærer om skreien, både teoretisk og praktisk.

    Opplegget ender opp i to ulike vurderinger. Den ene er et hefte eller en brosjyre med fakta om skreien, den andre er en ferdig tilberedt skreirett. Både programfaglærer og norsklærer setter karakter på begge. 

    annahaugflyen@gmail.com - 08.02.2015 - 23:07

  13. IKT-rommet.no

    Bruk av IKT som Yrkesfaglærar i videregåande skule

    Undervisning i Teknikk og industriell produksjon. Der ein viser framdrift i faget Dokumentasjon og kvalitet. Tilpassa undervisning med konkrete vurderingskriterier med eigenvurdering.

    Innafor teikning med DAK og  SolidEdge ligger det fullt undervisningsopplegg for VG1 og VG2.

    Oppgåver og Instruksjonsvideoer for kvar oppgåve ligger klar til bruk

    Dette er brukt i fleire år inklusiv til kursverksemd for faglærarar i faget Dokumentasjon og kvalitet.

    Meir innehald vil koma framover.

    Geir Sigurd Handegård - 18.02.2015 - 22:01

  14. Frokostmåltidet

    Dette er en oppgave som det er fint å starte skoleåret med i kosthold og livsstil. 

    Tema i tillegg til  frokostmåltidet, kan gjerne være karbohydrat(blodsukker)

     

    • Eleven får servert  frokost når de kommer på skolen. Denne frokosten består av både det som er sundt og usundt. Elevene må ta egne valg!
    • Elevene svarer på spørsmålene i fil " refleksjon etter frokostmåltidet"
    • Etterpå er det  fint og starte en diskusjon med elevene, om hva som er gode- og dårlige valg.
    • Til slutt gjennomgår lærer "Presentasjon om frokost"  fra melk.no.

    unnigranheim - 14.02.2015 - 10:17

  15. Praktisk feltarbeid om språklig identitet og lingvistikk, KK3

    1. Gå gjennom powerpoint om lingvistikk og språklig identitet - klassesamtale

    Les i forkant om verbal kommunikasjon, for eksempel på NDLA eller i kapittel 2 i læreboka ”Kontakt” eller annen lærebok.

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:01

  16. Omvendt undervisning: Intervjuteknikk

    Kompetansemål:

    • forme ut eigne journalistiske medieuttrykk i ulike kanalar og grunngje val av målgruppe, kanal og teknologi
    • skape og presentere eigne medieprodukt i ulike kombinasjonar av tekst, lyd og bilde og grunngje val av medium og publiseringsform

      Opplegget er en del av et større prosjekt hvor elevene skal skrive en nyhets-artikkel. 
      Denne leksjonen handler om intervjuteknikk, og elevene gjør oppgaven som omvendt undervisning (flipped classroom).  

    hanne900@hotmail.com - 23.02.2015 - 20:01

  17. Regelrette verb i presens - fransk

    Bøyning av verb bygger alltid på et system som en må lære seg for å komme videre. Når det gjelder de mest vanlige verbene, de regelrette verbene, deles de inn i tre systemer/grupper. Disse er: 

    Verb på - er, slik som "parler"

    Verb på - dre, slik som "vendre"

    Verb på - ir, slik som "finir"

    Nina Bell Rui Aadna - 17.03.2015 - 13:37

  18. Planlegg undervisningsøkt - samleside

    Her viser vi deg en mal vi har utviklet, for å lette planlegging av en undervisningsøkt. Se vedlegg under.

    1. Du fyller ut skjemaet
    2. Du eksporterer teksten fra siste side
    3. Du kan så jobbe videre med den lokalt på maskinen din eller dele med oss!

    Tips! Hvis du laster teksten opp som fil eller lager artikkel av den, så kan du dele den med dem du vil. Klikk på hengelås ved tittelfelt for å lage dele-url.

     

    Knut Inge Skifjeld - 23.03.2015 - 11:38

  19. Mobbing

    Refleksjonsoppgaver :Hvordan forebygge og reagere på mobbing?

    Hege Nikolaisen - 28.04.2015 - 12:11

  20. Tvangsekteskap

    Se filmen (15 minutter) og gjør oppgavene under (ca 30 minutter).

    Hege Nikolaisen - 28.04.2015 - 17:29

Pages