deling.ndla.no
Published on deling.ndla.no (https://deling.ndla.no)

Home > Eksempeloppgaver muntlig samfunnsfaglig engelsk

Eksempeloppgaver muntlig samfunnsfaglig engelsk

Shared by: nina bell rui aadna - Published: 15.08.2014 12:40 - Updated: 01.04.2020 14:25
Description: 

Samfunnsfaglig engelsk

MUNTLIG EKSAMINERING ETTER 2014-ENDRINGENE

Alle oppgavene under har tatt utgangspunkt i årets skriftlige eksamensoppgave for studieforberedende vg1, yrkesfaglig vg2, 2014. Oppgaven finnes på udir.no. Eksamensinnstruks for 2014 finner du her [1]. Det finnes lokale variasjoner.

Eksamen skal vare inntil 30 minutter for hver elev fordelt slik:

1. Presentasjon av tema eller problemstilling, maks 10 minutter

2. Fagsamtale med utgangspunkt i presentasjonen, 20 minutter


TASK 1

Based on the statistics dropout from high school [2] in America today, 1,1 million youth failed to graduate from high school. Make a presentation where you explain the numbers by focusing on American society and/or history. You should give a brief introduction before concentrating on one column.

TASK 2

Use your knowledge about controversial issues in English-speaking countries to discuss the issue of taking action to influence decision-making. Your presentation should include:

  1. Examples of social, political or environmental issue in more than one English-speaking country
  2. A discussion of different ways of influencing decisions
  3. Your reflections on what personal sacrifices it would take to make an impact on society

Resourses

High school dropout statistics [2]

48 timer før: Melding om fag

24 timer før: Forberedelsedel, tema eller problemstilling

Forberedelse:



Eleven skal forberede en presentasjon og få veiledning i arbeidet. Forberedelsen skal hjelpe eleven til å se sammenhengen mellom temaet eller problemstillingen for eksamen og kompetansemålene i læreplanen.

Eleven skal vise kompetanse innenfor en så stor del av kompetansemålene i faget som mulig. Kompetansemålene finner du her. [3] Det er den kompetansen eleven viser under selve eksamenen som sensorene skal vurderer. Skriftlig feil og formuleringer i presentasjonen er ikke en del av vurderingsgrunnlaget. Elevene skal få anledning til å vise kompetanse i så stor del av faget sm mulig, uten at letes etter kompetanse eleven ikke har.

Det eneste hjelpemidlet eleven kan ha med på eksamen er egne notater knyttet til den forberedte presentasjonen (papir, usb-penn). Disse omfattes ikke av vurderingen.

  • ENGLISH – PROGRAMME SUBJECT IN PROGRAMMES FOR SPECIALIZATION IN GENERAL STUDIES
    • Communication
      • use a nuanced, well-developed vocabulary to communicate on social and political issues
      • use information based on figures and statistics as a basis for communicating on social and political issues
    • Culture, society and literature
      • elaborate on and discuss how key historical events and processes have affected the development of American society and British society
      • elaborate on and discuss political issues and systems in the English-speaking world, with a special focus on Great Britain and the United States
      • elaborate on and discuss questions related to social and economic conditions in some English-speaking countries
      • elaborate on and discuss current debates in the English-speaking world
Show more

License

This content is licensed under Attribution-ShareAlike

Keywords

samfunnsfaglig engelsk, muntlig eksamen, engelsk programfag vg3

Writer

Nina Bell Rui Aadna, Eli Marianne Huseby

Editor: Sigurd Trageton
Project: Cecilie Isaksen Eftedal

  • Hjelp
  • Om Deling
  • Reglar for deling

Source URL: https://deling.ndla.no/en/teachingprogramme/7507

Links
[1] http://www.udir.no/Vurdering/Eksamen/Muntlig-eksamen/
[2] http://www.coseboc.org/policy/dropout-prevention
[3] http://www.udir.no/kl06/ENG4-01/Kompetansemaal/?arst=-2088213024&kmsn=-2088213024