deling.ndla.no
Published on deling.ndla.no (https://deling.ndla.no)

Heim > Kulturbegrep - definisjonsøvelse

Kulturbegrep - definisjonsøvelse

Delt av: nina bell rui aadna - Publisert: 12.09.2013 09:26 - Oppdatert: 26.03.2017 22:25
Beskriving: 

Repetere viktige kommunikasjonsbegreper fra KK1.

Opprette en gloseliste for bruk i KK3. Begrepene under skal forklares med minst 2 eksempel. Elevene må kunne bruke nett og lærebok under øvelsen, f.eks. utdraget fra Øivind Dahl "Møter mellom mennesker" som er vedlagt. Se undervisningsvideo og bruk annen teori (lærebok/NDLA) og forklar begrepene under med eksempler.

Tverrkulturell (kommunikasjon)

Interkulturell (kommunikasjon)

Intrakulturell (kommunikasjon)

Kulturrelativisme

Kulturkollisjon

Kulturrevolusjon(en)

Kulturmøte

Utvidet kulturbegrep

Kulturfilter

Subkultur

Ukultur

Finkultur

Kulturløs

Flerkulturell

Multikulturell

Kulturell kapital

Normativt kulturbegrep

Deskriptivt kulturbegrep

Dynamisk kulturbegrep

Ressursar

Intercultural Communication Adventure with Little Plot [1]
Utdrag fra Øivind Dahl "Møter mellom mennesker", om interkulturell kommunikasjon [2]

Dette arbeidet kan ta cirka en uke. Øvelsen er ment som en repetisjonsøvelse i KK3. Ved behov, kan læreren legge inn en ekstra repetisjonsdag før elevene settes til å arbeide med gloselisten og deretter samordner/publiserer den.

Elevene lager en gloseliste på blogg som de oppdaterer gjennom skoleåret. Blogg-adressene kommuniseres til læreren, som kan vurdere arbeidet underveis. De kan også lages på papir, selvsagt, da må elevene oppgi kilder. KK-klassen kan også lage en felles kk-blogg som læreren administrerer. Min erfaring er at det da blir litt mer arbeid på læreren, og elevene får ikke samme eieforhold til arbeidet.

  • Læreplan i kommunikasjon og kultur - programfag i utdanningsprogram for studiespesialisering
    • Kultur- og kommunikasjonsteori
      • gjøre rede for og reflektere over ulike måter å betrakte kultur på i et kommunikativt perspektiv
      • diskutere forholdet mellom kultur, individ og samfunn med utgangspunkt i konkrete ytringer
      • bruke redskaper fra kultur- og kommunikasjonsteorier i analyse av ulike kulturelle ytringer fra egen samtid
    • Kultur- og kommunikasjonsteori
      • gjøre rede for ulike teorier om forholdet mellom kultur og tekst
    • Kultur- og kommunikasjonsteori
      • gjøre rede for ulike teorier om forholdet mellom kultur og kommunikasjon
Vis meir

Lisens

Dette innhaldet er lisensiert under Navngivelse-Del på samme vilkår

Ansvarleg redaktør: Sigurd Trageton
Prosjektleiar: Cecilie Isaksen Eftedal

  • Hjelp
  • Om Deling
  • Reglar for deling

Source URL: https://deling.ndla.no/nn/teachingprogramme/6557

Links
[1] http://www.youtube.com/watch?v=PSt_op3fQck
[2] http://www.kulkom.net/uploads/1/8/7/0/1870535/090820_3kk1.pdf