Search page

Søket fant 57 resultat in 0.052 sekundar.

Søkeresultat

  1. Lesing og skriving i samfunnsfag

    Filmen "Lesing og skriving i samfunnsfag på 10. trinn" syner eit metodisk undervisningsopplegg der elevane skal skrive ein artikkel om bærekraftig utvikling. Opplegget syner korleis ein kan arbeide grundig og systematisk med lese- og skriveopplæringa heile vegen frå før elevane startar å skrive til det ferdige produktet er klart. Før skrivinga kjem i gang handlar det om å lese systematisk for å tileigne seg kunnskapar, om å notere effektivt medan ein les, arbeide med omgrep og om å arbeide med modelltekstar.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 24.09.2014 - 10:38

  2. Språkhistorie 1900-tallet (grundig)

    Språkhistorie 1900-tallet (grundig)

    Lektor Aas - 02.10.2014 - 15:21

  3. Hvordan sette opp en kahoot?

    Hvordan sette opp en kahoot?

    Hvordan sette opp og bruke en kahoot til undervisning i språk og samfunnsfag? Her er en enkel illustrasjon på hvordan du går fram for å ta i bruk kahoot for første gang. Skulle det være spørsmål, ta gjerne kontakt på bellrui@gmail.com

    Nina Bell Rui Aadna - 30.10.2014 - 20:19

  4. Kreativ skriveoppgave i norsk språk og stil

    I dette undervisningsopplegget skal elevene øve seg på å tilpasse språk og stiltone til ulike situasjoner. I tillegg skal de bruke kunnskap fra retorikken for å prøve å overbevise den de snakker om de har rett. Elevene skal jobbe sammen to og to, eventuelt tre.

    Skriftlig/muntlig oppgave:


    Lag små dialoger til hver av oppgavene/situasjonene nedenfor. Skriv ned replikkene. Dere bestemmer selv hvem som «vinner» situasjonen. Dere kan gjerne lage en liten rammefortelling til diskusjonene. Når dere er ferdige, skal dere øve inn disse og framføre dialogene.

    Nina Bell Rui Aadna - 13.11.2014 - 07:43

  5. Gjennomgang av film for svakere elever

    Gjennomgang av film for svakere elever

    Inger-Kristin Larsen Vie - 24.11.2014 - 08:49

  6. Gategutt med Rudolf Nilsen og Tommy Tee

    Samtidig og utfordrende lyrikkopplegg av Halvor Thengs i google docs om "Gategutt" à la Rudolf Nilsen og Tommy Tee. Opplegget er en sammensatt tekst med klikkbare lenker med lyd og video og med tekst fra de to. Opplegget ble aktualisert i desember 2013 med Don Martins innlegg om bydel Gamle Oslo.

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:17

  7. Eksempeltekst i norsk

    Nytt mål i læreplanen er at elevane skal kunne skrive fagtekstar ut frå eksempeltekstar. Då må dei ha gode eksempeltekstar som er meiningsfulle og nær opp mot det dei held på med til dagleg.

    Her er ein eksempeltekst som syner oppsett av ein enkel rapport. Ein kan både kalle den arbeidsrapport og fagrapport.

    Målet er å syne:

    Siv Reidun - 13.01.2014 - 13:42

  8. Språktilpasning. Å dramatisere et eventyr i forskjellige kontekster

    Gruppeoppgave

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:12

  9. Språkhistorie: Språkreform 2000-tallet

    Gjennomfør en språkreform!

    Elevene kan jobbe i gruppe på 2-4. Formålet med oppgaven er at elevene lærer seg å reflektere over egen språkbruk, og blir bevisst hvilke valg de tar når de bruker engelske/ikke-norske ord og uttrykk i stedet for norske i språket sitt.

    Elevene skal øve seg i å finne gode avløserord, deretter finne gode norske navnvalg. Til slutt skal de reflektere over sitt eget språk der de skal ta i bruk kilder, teori, egne eksempel og drøfte.

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:13

  10. Jobbsøknad

    Lenke til video og andre ressurser som handler om det å skrive jobbsøknad.

    Monica Nordeng - 14.08.2014 - 18:52

  11. Å dele det man skaper

    Å dele det man skaper

    laweb - 15.07.2014 - 16:38

  12. Norsk er et jævlig klønete språk

    Artig liten sak som viser kreativ språkbruk.

    Leonhard Vårdal - 15.11.2013 - 13:32

  13. Are Kalvø kåserer om nynorsk

    Are Kalvø kåserer om nynorsk

    Leonhard Vårdal - 15.11.2013 - 11:28

  14. Bli meister i nynorsk med Språkrådet

    Nettstad med øvingar laga av Språkrådet som i all hovudsak er retta mot elevar i den vidaregåande opplæringa. Kjekk repetisjon før eksamen i norsk i vg3!

    Metode: Start med kartleggingstesten og så gå vidare til øvingsrekkjene.

    1. Kartleggingstest i nynorsk
    2. Øvingsrekkjer (substantiv, verb, determinativ o.s.v.)
    3. Minigrammatikk

    Nina Bell Rui Aadna - 29.08.2013 - 22:34

  15. Fagskriving og respons i sosiologi

    Å kunne et fag er å kunne uttrykke seg på fagets premisser, med fagets begreper og fagets egen uttrykksmåte. I filmen «Fagskriving og respons i sosiologi» møter vi en klasse ved Trondheim Katedralskole som skriver fagartikkel i faget sosiologi. Filmen viser at det å skrive er en prosess. Her ser vi elever som jobber sammen om tekst og gir hverandre tilbakemeldinger på tekstene. Lærer gir også respons på elevenes tekster. Det er viktig at dette arbeidet skjer underveis i arbeidsprosessen slik at elevene har mulighet til å revidere tekstene sine.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 24.09.2014 - 11:05

  16. Min språkhistorie - Fra tenkeskriving til fagskriving

    I denne filmen møter vi 7. trinn ved Charlottenlund barneskole som skal starte arbeidet med dialekter og språklige særtrekk i nærmiljøet. Filmen tar for seg førskrivingsfasen og viser oss hvordan en kan jobbe med et fagstoff i forkant av det å skrive en fagtekst. Gjennom å tenkeskrive, samtale om temaet i gruppe og hel klasse, samt arbeide med fagbegreper, kobles elevene på temaet og får verdifull bakgrunnskunnskap de trenger for å starte arbeidet fagteksten.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 24.09.2014 - 11:03

  17. Rapportskriving i Naturfag

    Det å kunne et fag er å kunne uttrykke seg skriftlig og muntlig på fagets premisser. I filmen «Rapportskriving i Naturfag» møter vi 8. trinn ved Vikhammer ungdomsskole som skal lære å skrive rapport i naturfag. Her ser vi en lærer som gjennom hele undervisningsøkta jobber med å bevisstgjøre elevene på hva det vil si å skrive i naturfag og hva som kjennetegner en naturfaglig skrivemåte. Dette gjør hun gjennom å diskutere kjennetegn for skriving i naturfag, mal for rapport og teksteksempel med elevene.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 24.09.2014 - 11:02

  18. En smartere skolehverdag - digital optimalisering i klasserommet

    Tips fra årets NKUL om hvordan vi kan optimalisere bruken av digitale tjenester i skolen, og hvordan man kan få elevene til å samarbeide og dele og jobbe digitalt.

    Nina Bell Rui Aadna - 10.05.2014 - 13:09

  19. Sammensatte tekster av Halvor Thengs

    En kort introduksjon til nøkkelbegreper. Passer til vg2-nivå.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 06.09.2014 - 17:53

  20. HTML

    Hva er HTML-kode, hvordan virker taggene - og hvordan lager man design med CSS?

    Johannes Nag - 28.10.2014 - 12:17

Pages