Search page
Søk
Søket fant 47 resultat in 0.063 sekundar.
Søkeresultat
-
Literary Analysis Novel
Read a novel
(In my class (Engelskspråklig litteratur og kultur programfag) we read three novels: one optional in addition to "Pride and Prejudice" by Jane Austen, and "The Great Gatsby" by F. Scott Fitzgerald).Nina Bell Rui Aadna - 10.12.2014 - 13:08
-
Noël en France, nivå 2
Jeg har satt sammen et opplegg av lenker, et utvalg øvelser og videosnutter som kan tas bruk i sammenheng, eller plukkes litt fra når klassen går gjennom jul. Nivået bør passe for nivå to eller litt viderekommende i fransk på videregående skole. Formålet er å lære ord knyttet til jul, og kunne bruke disse, men også og lære om ulike kulturer innen "heksagonet" Frankrike.
Først må elevene ha gjennomgått juleord på fransk, f.eks.fra læreboka.
De kan også se denne videosnutten
Nina Bell Rui Aadna - 10.12.2014 - 14:22
-
Praktisk feltarbeid om språklig identitet og lingvistikk, KK3
1. Gå gjennom powerpoint om lingvistikk og språklig identitet - klassesamtale
Les i forkant om verbal kommunikasjon, for eksempel på NDLA eller i kapittel 2 i læreboka ”Kontakt” eller annen lærebok.
Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:01
-
Regelrette verb i presens - fransk
Bøyning av verb bygger alltid på et system som en må lære seg for å komme videre. Når det gjelder de mest vanlige verbene, de regelrette verbene, deles de inn i tre systemer/grupper. Disse er:
Verb på - er, slik som "parler"Verb på - dre, slik som "vendre"
Verb på - ir, slik som "finir"
Nina Bell Rui Aadna - 17.03.2015 - 13:37
-
English culture and literature - the Renaissance and Romantic period
The rennaissance and the romantic period - different writing tasks
General instructions:
- Remember top-text with your name in it
- Remember to state which task you have chosen
- To be submitted electronically: Fronter- 3 engelsk litteratur og kultur- Whole-day examination
- Remember to give up your sources
- You may use all kinds of sources, except from being online
Task 1
Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:38
-
Digital presentasjon av et avgrenset skjønnlitterært program vg3
Bruk av digitale verktøy
Læreplanmål:- sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program
- skrive fagtekster etter vanlige normer for fagskriving på bokmål og nynorsk
- sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet
- drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag
Emne:
Det moderne gjennombrudd i Norden/modernisme/barokken
Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:30
-
Retorisk analyse med eksempler. Negre, sopere, krøplinger og idioter, kommentar i Aftenposten.
Analyse av kommentar om unyansert bruk av ord med en appell som overrasker.
Teksten tar utgangspunkt i Vi Menns påskenummer som i en petit omtalte Jesus som "neger". Mange har reagert på språkbruken, deriblant Antirasistisk senter, mend redaktøren for bladet er overrasket over reaksjonene og mener det er helt ufarlig bruk av ord.
Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 12:59
-
Verbal og non-verbal kommunikasjon, KK3
Oppgaver knyttet til kommunikativ og grammatisk kompetanse - PowerPoint med teori, URL-eksempler, praktiske øvelser i word
Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:52
-
Retorisk analyse med muntlig fremføring, KK2-3, norsk vg2 vg3
Undervisningsopplegg
1. Teaser om retorikk, vi hører Are Kalvø om Redd Barna. Diskuter filmsnutten med utgangspunkt i begrepene etos, patos og logos. Klassediskusjon, oppsummering.
2. PowerPoint om retorikkens kommunikasjonsmodell, eller annen gjennomgang. Formål: å illustrere innholdet i den retoriske femkanten og de første og viktige begrepene i retorikken. Samtale og forelesning.
Nina Bell Rui Aadna - 24.11.2014 - 09:05
-
Retorikk - muntlig-praktisk oppgave programfag KK3
-
Mestre passé composé, samt å beskrive opplevelser på fransk. Vises ikke fullt på iPhone
En oppgave som tester elevenes kunnskap om "passé composé" og evne til å beskrive opplevelser på fransk.
Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:23
-
Kreativ skriveoppgave i norsk språk og stil
I dette undervisningsopplegget skal elevene øve seg på å tilpasse språk og stiltone til ulike situasjoner. I tillegg skal de bruke kunnskap fra retorikken for å prøve å overbevise den de snakker om de har rett. Elevene skal jobbe sammen to og to, eventuelt tre.
Skriftlig/muntlig oppgave:
Lag små dialoger til hver av oppgavene/situasjonene nedenfor. Skriv ned replikkene. Dere bestemmer selv hvem som «vinner» situasjonen. Dere kan gjerne lage en liten rammefortelling til diskusjonene. Når dere er ferdige, skal dere øve inn disse og framføre dialogene.Nina Bell Rui Aadna - 13.11.2014 - 07:43
-
Ce qui se passe chaque jour en France
TICS en FLE
- Un motion designe qui présente les habitudes de vie des Français en 24 h, à travers différents thèmes.
Video med statistikker over franskmenns dagligliv.
Noe eksplisitt innhold.
Øvelse i:
- uttale- forståelse av fransk
- fransk kultur
- tall
- statistikk
Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 12:56
-
Eksamensoppgaver muntlig engelsk studieforberedende
FORSLAG TIL OPPGAVER ETTER ENDRING 2014
Alle oppgavene under har tatt utgangspunkt i årets skriftlige eksamensoppgave for studieforberedende vg1, yrkesfaglig vg2, 2014. Oppgaven finnes på www.udir.no. Eksamensinnstruks for 2014 finner du her. Det finnes lokale variasjoner.
Eksamen skal vare inntil 30 minutter for hver elev fordelt slik:
Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 12:53
-
Eksempeloppgaver muntlig engelskspråklig litteratur og kultur
Engelskspråklig litteratur og kultur
MUNTLIG EKSAMINERING ETTER 2014-ENDRINGENE
Alle oppgavene under har tatt utgangspunkt i årets skriftlige eksamensoppgave for studieforberedende vg1, yrkesfaglig vg2, 2014. Oppgaven finnes på www.udir.no. Eksamensinnstruks for 2014 finner du her. Det finnes lokale variasjoner.
Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 12:34
-
Engelsk grammatikk - to do
Omskriving med to do, engelsk alle studieretninger
Forklaring, øvelse og fasit
OMSKRIVNING MED TO DO
Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:48
-
Gategutt med Rudolf Nilsen og Tommy Tee
Samtidig og utfordrende lyrikkopplegg av Halvor Thengs i google docs om "Gategutt" à la Rudolf Nilsen og Tommy Tee. Opplegget er en sammensatt tekst med klikkbare lenker med lyd og video og med tekst fra de to. Opplegget ble aktualisert i desember 2013 med Don Martins innlegg om bydel Gamle Oslo.
Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:17
-
Språktilpasning. Å dramatisere et eventyr i forskjellige kontekster
- Å tilpasse språk til ulike situasjoner, samt å kunne dramatisere en tekst.
- Tekstgrunnlag: «De tre bukkene Bruse»
Gruppeoppgave
Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:12
-
Språkhistorie: Språkreform 2000-tallet
Gjennomfør en språkreform!
Elevene kan jobbe i gruppe på 2-4. Formålet med oppgaven er at elevene lærer seg å reflektere over egen språkbruk, og blir bevisst hvilke valg de tar når de bruker engelske/ikke-norske ord og uttrykk i stedet for norske i språket sitt.
Elevene skal øve seg i å finne gode avløserord, deretter finne gode norske navnvalg. Til slutt skal de reflektere over sitt eget språk der de skal ta i bruk kilder, teori, egne eksempel og drøfte.
Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:13
-
Eksempeloppgaver muntlig samfunnsfaglig engelsk
MUNTLIG EKSAMINERING ETTER 2014-ENDRINGENE
Alle oppgavene under har tatt utgangspunkt i årets skriftlige eksamensoppgave for studieforberedende vg1, yrkesfaglig vg2, 2014. Oppgaven finnes på www.udir.no. Eksamensinnstruks for 2014 finner du her. Det finnes lokale variasjoner.
Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 12:40