Search page

Søket fant 52 resultat in 0.056 sekundar.

Søkeresultat

  1. Literary Analysis Novel

    Read a novel 
    (In my class (Engelskspråklig litteratur og kultur programfag) we read three novels: one optional in addition to  "Pride and Prejudice" by Jane Austen, and "The Great Gatsby" by F. Scott Fitzgerald).

    Nina Bell Rui Aadna - 10.12.2014 - 13:08

  2. Noël en France, nivå 2

    Jeg har satt sammen et opplegg av lenker, et utvalg øvelser og videosnutter som kan tas bruk i sammenheng, eller plukkes litt fra når klassen går gjennom jul. Nivået bør passe for nivå to eller litt viderekommende i fransk på videregående skole. Formålet er å lære ord knyttet til jul, og kunne bruke disse, men også og lære om ulike kulturer innen "heksagonet" Frankrike. 

    Først må elevene ha gjennomgått juleord på fransk, f.eks.fra  læreboka. 

    De kan også se denne videosnutten

    Nina Bell Rui Aadna - 10.12.2014 - 14:22

  3. Praktisk feltarbeid om språklig identitet og lingvistikk, KK3

    1. Gå gjennom powerpoint om lingvistikk og språklig identitet - klassesamtale

    Les i forkant om verbal kommunikasjon, for eksempel på NDLA eller i kapittel 2 i læreboka ”Kontakt” eller annen lærebok.

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:01

  4. Regelrette verb i presens - fransk

    Bøyning av verb bygger alltid på et system som en må lære seg for å komme videre. Når det gjelder de mest vanlige verbene, de regelrette verbene, deles de inn i tre systemer/grupper. Disse er: 

    Verb på - er, slik som "parler"

    Verb på - dre, slik som "vendre"

    Verb på - ir, slik som "finir"

    Nina Bell Rui Aadna - 17.03.2015 - 13:37

  5. English culture and literature - the Renaissance and Romantic period

    The rennaissance and the romantic period - different writing tasks

    General instructions:

    • Remember top-text with your name in it
    • Remember to state which task you have chosen
    • To be submitted electronically: Fronter- 3 engelsk litteratur og kultur- Whole-day examination
    • Remember to give up your sources
    • You may use all kinds of sources, except from being online

    Task 1

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:38

  6. Verbal og non-verbal kommunikasjon, KK3

    Oppgaver knyttet til kommunikativ og grammatisk kompetanse - PowerPoint med teori, URL-eksempler, praktiske øvelser i word

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:52

  7. Retorikk - muntlig-praktisk oppgave programfag KK3

    Kommunikasjon og kultur 3

    OPPGAVE 1


    RETORIKK OG SPRÅK

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 12:44

  8. Kreativ skriveoppgave i norsk språk og stil

    I dette undervisningsopplegget skal elevene øve seg på å tilpasse språk og stiltone til ulike situasjoner. I tillegg skal de bruke kunnskap fra retorikken for å prøve å overbevise den de snakker om de har rett. Elevene skal jobbe sammen to og to, eventuelt tre.

    Skriftlig/muntlig oppgave:


    Lag små dialoger til hver av oppgavene/situasjonene nedenfor. Skriv ned replikkene. Dere bestemmer selv hvem som «vinner» situasjonen. Dere kan gjerne lage en liten rammefortelling til diskusjonene. Når dere er ferdige, skal dere øve inn disse og framføre dialogene.

    Nina Bell Rui Aadna - 13.11.2014 - 07:43

  9. Ce qui se passe chaque jour en France

    TICS en FLE

    - Un motion designe qui présente les habitudes de vie des Français en 24 h, à travers différents thèmes.

    Video med statistikker over franskmenns dagligliv.

    Noe eksplisitt innhold.

    Øvelse i:

    - uttale

    - forståelse av fransk

    - fransk kultur

    - tall

    - statistikk

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 12:56

  10. Engelsk grammatikk - to do

    Omskriving med to do, engelsk alle studieretninger

    Forklaring, øvelse og fasit

    OMSKRIVNING MED TO DO

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:48

  11. Gategutt med Rudolf Nilsen og Tommy Tee

    Samtidig og utfordrende lyrikkopplegg av Halvor Thengs i google docs om "Gategutt" à la Rudolf Nilsen og Tommy Tee. Opplegget er en sammensatt tekst med klikkbare lenker med lyd og video og med tekst fra de to. Opplegget ble aktualisert i desember 2013 med Don Martins innlegg om bydel Gamle Oslo.

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:17

  12. Språktilpasning. Å dramatisere et eventyr i forskjellige kontekster

    Gruppeoppgave

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:12

  13. Språkhistorie: Språkreform 2000-tallet

    Gjennomfør en språkreform!

    Elevene kan jobbe i gruppe på 2-4. Formålet med oppgaven er at elevene lærer seg å reflektere over egen språkbruk, og blir bevisst hvilke valg de tar når de bruker engelske/ikke-norske ord og uttrykk i stedet for norske i språket sitt.

    Elevene skal øve seg i å finne gode avløserord, deretter finne gode norske navnvalg. Til slutt skal de reflektere over sitt eget språk der de skal ta i bruk kilder, teori, egne eksempel og drøfte.

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:13

  14. Morgenstund på fransk - La routine matinale

    Hva gjør vi når vi våkner på morgenen?

    Øvelser i form av en PowerPoint med ord/uttrykk fra morgenstund. Denne bruker jeg for å:

    - øve på ord om morgen (eller kveldsstell)

    - øve på refleksive verb i presens (og deretter i fortid)

    - øve på bruk av artikler foran substantiv

    Nina Bell Rui Aadna - 04.06.2015 - 22:07

  15. Parler d’un film - å snakke om film på fransk

    Quel genre de film est-ce que vous préférez voir?

    -un documentaire
    -un drame
    -une comédie
    -un dessin animé
    -un film en noir et blanc


    Nina Bell Rui Aadna - 17.09.2015 - 08:48

  16. La elevene forklare grammatikk - digitalt

    Vi forklarer og øver på grammatiske tider og former. Læreren illustrerer, skriver på tavle, fremviser digitalt, og elevene noterer. Hvorfor ikke snu på det hele og la elevene forklare

    Det kan ta tid å lære, og en fin måte å sjekke om en forstår grammatikk på kan være å forklare andre. Formålet med denne øvelsen er ikke å lage verdens beste undervisningsvideoer, men å kunne forstå (deler av) fransk grammatikk gjennom å forklare og illustrere for andre.

    Nina Bell Rui Aadna - 11.11.2015 - 12:56

  17. Kulturbegrep - definisjonsøvelse

    Repetere viktige kommunikasjonsbegreper fra KK1.

    Opprette en gloseliste for bruk i KK3. Begrepene under skal forklares med minst 2 eksempel. Elevene må kunne bruke nett og lærebok under øvelsen, f.eks. utdraget fra Øivind Dahl "Møter mellom mennesker" som er vedlagt. Se undervisningsvideo og bruk annen teori (lærebok/NDLA) og forklar begrepene under med eksempler.

    Tverrkulturell (kommunikasjon)

    Interkulturell (kommunikasjon)

    Intrakulturell (kommunikasjon)

    Nina Bell Rui Aadna - 12.09.2013 - 09:26

  18. Skriveutfordringer i fremmedspråk - bruk blogg!

    Vi har fått elevene til å ta i bruk blogg i fransk nivå 2 på Skien vgs. De har skrevet innenfor forskjellige genre og forskjellige typer tekst, og både elever og lærere synes det har fungert bra. Jeg deler derfor noen av utfordringene de har hatt, og gir eksempel på et par blogger. 

    Skriveutfordringer i fransk, nivå 2, høst 2016

    Nina Bell Rui Aadna - 04.05.2017 - 14:31

  19. Uttrykke nær framtid/futur proche på fransk

    Video og oppgaver til å jobbe med verbformen futur proche på fransk. Nivå 1 og 2 fremmedspråk. 

    Videoen har oppgave på slutten, og bør ses flere ganger. 

    Flere oppgaver til futur proche finner du under. 

    Nina Bell Rui Aadna - 04.05.2017 - 17:42

  20. Ideer til avslutning i franskklassen?

     

    Menu été

     

    Nina Bell Rui Aadna - 23.04.2017 - 11:07

Pages