Search page

Søket fant 34 resultat in 0.057 sekundar.

Søkeresultat

  1. Bokpresentasjon / presentasjon av skjønnlitterære tekster

    Skrivesenteret har lagt ut et ressursen "Bokpresentasjon på ungdomstrinnet". Denne kan fungere fint også i videregående opplæring - både når det gjelder presentasjon av bøker og andre skjønnlitterære tekster.

    Julie Bjørnstad - 15.12.2014 - 11:30

  2. Markedsundersøkelser

    Dette opplegget gjennomfører jeg på denne måten:

    Julie Bjørnstad - 09.12.2015 - 22:08

  3. The Joneses (Den perfekte familien) – markedsføring og ledelse

    Filmen "The Joneses" ("Den perfekte familien" på norsk) handler om familien Joneses som flytter til et nytt nabolag. The Joneses gir inntrykk av å være en perfekt familie. Både de voksne og barna har de kuleste klærne og de nyeste dingsene. Familiene i nabolaget begynner snart å ønske seg like klær og dingser. Det naboene ikke vet, er at the Joneses er levende reklameplakater.

    Filmen passer godt inn i arbeidet med kompetansemåla som omhandler psykologi og kjøpsatferd.

    Vedlagt ligger forslag til oppgaver og vurderingskriterier.

    Julie Bjørnstad - 21.01.2016 - 09:10

  4. Fagdag i markedsføring og ledelse 1 – «Hotel Savoy»

    Vi har fagdag på skolen vår, med sju timer undervisning i samme fag på en dag. Jeg brukte en fagdag og to ekstra skoletimer på dette opplegget.

    Undervisningsopplegget er en muntlig gruppeoppgave basert på et valgfritt presentasjonsverktøy.

    Julie Bjørnstad - 21.01.2016 - 11:09

  5. Rollespill – kjøpsprosessen og salgsprosessen

    I filene nedenfor finner du beskrivelse av to opplegg for rollespill. Fokuset er på kjøps- og salgsprosessen, og på kommunikasjon. Rollespilla er brukt på service og samferdsel.

    Fotograf: Alf Øystein Støtvig
    Leverandør: VG
    Leverandør: NTB scanpix
    Lisens: CC by-nc-sa
    Kilde: http://ndla.no/nb/node/119335/

    Julie Bjørnstad - 26.01.2016 - 11:09

  6. Tekstteori – litterære briller og tekstlingvistisk analyse – forslag til oppgaver, kommunikasjon og kultur 2

    Vedlegget inneholder to oppgaver. Eleven skal skrive to blogginnlegg der han/hun tar utgangspunkt i ulike tekster (se lenker i vedlegget og nedenfor). I det første blogginnlegget må eleven ta utgangspunkt i vedlegg 1 eller 2. I det andre blogginnlegget står eleven helt fritt til å velge vedlegg.

    Hvert blogginnlegg skal være på om lag 750 ord.

    Oppgavene tar for seg
    - litterære briller
    - tekstlingvistisk analyse

    Julie Bjørnstad - 26.01.2016 - 16:48

  7. Fordypningsoppgave – kommunikasjon og kultur 2

    Her finner du forslag til organisering av fordypningsoppgave i kommunikasjon og kultur 2.

    Eleven skal velge én eller flere av følgende teorier

    • nyhistorisme
    • nykritikk 
    • historisk-biografisk metode
    • leser-respons-teori
    • retorikk

    Ved å bruke teorien(e) skal eleven analysere en valgt tekst. Teksten skal være skriftlig, og kan være en roman eller lignende (lengde: 200-400 sider). Det kan også være en sakprosatekst, og ev. flere kortere tekster. 

    Julie Bjørnstad - 27.01.2016 - 14:02

  8. Tolkning og analyse av skjønnlitterære tekster – muntlig presentasjon

    Opplegget gjennomføres en fagdag.

    Elevene får fem minutters individuell høring – lærer stiller spørsmål, de svarer. I tillegg settes det av et minutt til å fylle ut vurderingsskjemaet i etterkant. Karakter i muntlig norsk.

    Resten av klassen ser film så lenge.

    Detaljer, forslag til tekster og vurderingskriterier i vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 29.02.2016 - 10:48

  9. Begrepstrening – definisjoner – kolonnenotat – kommunikasjon og kultur 2

    Vedlagt ligger eksempel på liste over begreper elevene må kunne i kommunikasjon og kultur 2. Det ligger også ved eksempel på et kolonnenotat elevene kan bruke i arbeidet med begrepstreningen. Et slikt kolonnenotat gir eleven god oversikt over hvilke begreper han/hun må kunne – og eleven ser fort om det er et begrep han/hun må trene mer på.

    Julie Bjørnstad - 26.01.2016 - 15:08

  10. Markedsundersøkelser

    En markedsundersøkelse er et verktøy bedrifter kan bruke for å finne svar på et definert markedsføringsproblem de står overfor, for eksempel når de trenger et bedre grunnlag for å fastsette mål, eller når de vil måle effekten av gjennomførte markedskampanjer.

    Markedsundersøkelsen er en systematisk prosess der man samler inn data, analyserer dem og rapporterer funn som kan gi konkrete svar. (Henta fra http://ndla.no/nb/node/93368?fag=52293.)

    Julie Bjørnstad - 21.01.2016 - 09:59

  11. Undervisningsopplegg om øl

    Dette undervisningsopplegget skal gi elevene grunnleggende kompetansen om øl og dets egenskaper for å kunne anbefale øl og alkoholfri øl til gjester.

     

    Hva
    Elevene skal ha grunnleggende kompetanse om øl og dets egenskaper for å kunne anbefale øl og alkoholfri øl til gjestene.

    Hvordan
    De skal lære teori om brygging og smaking og utføre dette i praksis.

    Hvorfor

    De skal være i stand til å sette ord  på ulike smaker de kjenner, og de skal bli oppmerksomme på hva som påvirker smaken på ølet.

    Julie Bjørnstad - 18.01.2016 - 13:10

  12. Presenter en internasjonal konflikt

    Lag en presentasjon der du tar utgangpunkt i en problemstilling du lager selv. Dere kan presentere individuelt eller i gruppe på 2–3 elever.

    Julie Bjørnstad - 11.04.2016 - 08:20

  13. Forslag til eksamensoppgaver i medie- og informasjonskunnskap 1

    I vedlagte filer finner du tre forslag til eksamensoppgaver i medie- og informasjonskunnskap 1. 

    • Oppgave 1: Internett, nye media og etikk
    • Oppgave 2: Kommunikasjon, film og reklame
    • Oppgave 3: Mediepåvirkning og mediemakt

    Glimrende øvelser før eksamen!

    Julie Bjørnstad - 23.05.2016 - 11:22

  14. Arbeidsoppgaver om velferdsstaten

    Utgangspunktet for oppgavene er debattinnlegget «Det er noe som lukter litt surt. Unnskyld meg, Norge, men jeg tror det er deg», skrevet av Ida Thommessen og trykt i Aftenposten 4. november 2015. Se lenke nedenfor.

    Etter å ha lest debattinnlegget, jobber elevene med følgende spørsmål:

    Julie Bjørnstad - 01.02.2016 - 11:54

  15. The Textile Interchange Project – en oversikt

    Målet med The TIP er at du skal få et globalt perspektiv på hva handel innebærer. Ressursen er utviklet av LO, Virke og Handel og Kontor. Opplegget består av flere læringsressurser som er listet opp nedenfor. De enkelte ressursene lenker også til hverandre.

    Julie Bjørnstad - 09.09.2016 - 14:54

  16. Utvikling av nettsted for kunde

    Elevene får en bestilling på et nettsted fra et firma. Eksempel:
     
    • En bedrift ønsker å tilby catering til ungdomsfester. De ønsker å eksponere bedriften sin på et nettsted, og ønsker å bruke dette nettstedet for å la kundene se over menyen og bestille mat, drikke og annet aktuelt tilbehør.

    Julie Bjørnstad - 01.11.2016 - 11:55

  17. Spørreundersøkelse - hva interesserer deg?

    Lag en spørreundersøkelse om noe som interesserer deg (russetid, musikk, trening, kosthold, tidsbruk skolearbeid osv.) Undersøkelsen skal lages i grupper.

    Julie Bjørnstad - 19.01.2017 - 09:13

  18. Lær å tenke logisk

    Gjennom hele skoleåret:

    • Bruke en eller to flervalgsoppgaver (fra eksamenssett, naturfag.no, lokus, rst) som oppstartsaktivitet i en økt hver uke. Eleven tenker først individuelt, deretter diskusjon i plenum. Grunnlag og godt utgangspunkt for videre jobbing med tema

    • Bruke flervalgsoppgaver på innleveringer og prøver gjennom (hente fra eksamenssett)

    Økt før jul og før påske (f.eks halv fagdag)

    Julie Bjørnstad - 09.02.2017 - 15:40

  19. Vietes formel - bruk av grunnleggende matematisk argumentasjon

    Elevene skal få forståelse for hvordan koeffisientene til et annengradspolynom henger sammen med nullpunktene. Dette undervisningsopplegget legger opp til at elevene forstår en grunnleggende matematisk argumentasjon, kalt direkte bevis, samtidig som de lærer å utforske matematikk.

    Julie Bjørnstad - 14.02.2017 - 13:43

  20. Utvikle et nettsted for en klubb eller hobby

    Et nettsted med 3 sider skal utvikles og publiseres på offentlig tilgjengelig sted.

    Opplegget passer å gjøre tidlig på året etter at elevene har fått på plass noe grunnleggende kunnskap.

    Oppgaven kan virke motiverende fordi de får sitt produkt ut på nett.

    Julie Bjørnstad - 19.01.2017 - 13:59

Pages