Search page

Søket fant 13 resultat in 0.06 sekundar.

Søkeresultat

  1. Språkhistorie 1900-tallet (grundig)

    Språkhistorie 1900-tallet (grundig)

    Lektor Aas - 02.10.2014 - 15:21

  2. Digital presentasjon av et avgrenset skjønnlitterært program vg3

    Bruk av digitale verktøy
    Læreplanmål:

    • sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program
    • skrive fagtekster etter vanlige normer for fagskriving på bokmål og nynorsk
    • sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet
    • drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag

    Emne:

    Det moderne gjennombrudd i Norden/modernisme/barokken

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:30

  3. Retorisk analyse med eksempler. Negre, sopere, krøplinger og idioter, kommentar i Aftenposten.

    Analyse av kommentar om unyansert bruk av ord med en appell som overrasker.

     

    Teksten tar utgangspunkt i Vi Menns påskenummer som i en petit omtalte Jesus som "neger". Mange har reagert på språkbruken, deriblant Antirasistisk senter, mend redaktøren for bladet er overrasket over reaksjonene og mener det er helt ufarlig bruk av ord.

     

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 12:59

  4. Retorisk analyse med muntlig fremføring, KK2-3, norsk vg2 vg3

    Undervisningsopplegg

    1. Teaser om retorikk, vi hører Are Kalvø om Redd Barna. Diskuter filmsnutten med utgangspunkt i begrepene etos, patos og logos. Klassediskusjon, oppsummering.

    2. PowerPoint om retorikkens kommunikasjonsmodell, eller annen gjennomgang. Formål: å illustrere innholdet i den retoriske femkanten og de første og viktige begrepene i retorikken. Samtale og forelesning.

    Nina Bell Rui Aadna - 24.11.2014 - 09:05

  5. Kreativ skriveoppgave i norsk språk og stil

    I dette undervisningsopplegget skal elevene øve seg på å tilpasse språk og stiltone til ulike situasjoner. I tillegg skal de bruke kunnskap fra retorikken for å prøve å overbevise den de snakker om de har rett. Elevene skal jobbe sammen to og to, eventuelt tre.

    Skriftlig/muntlig oppgave:


    Lag små dialoger til hver av oppgavene/situasjonene nedenfor. Skriv ned replikkene. Dere bestemmer selv hvem som «vinner» situasjonen. Dere kan gjerne lage en liten rammefortelling til diskusjonene. Når dere er ferdige, skal dere øve inn disse og framføre dialogene.

    Nina Bell Rui Aadna - 13.11.2014 - 07:43

  6. Gjennomgang av film for svakere elever

    Gjennomgang av film for svakere elever

    Inger-Kristin Larsen Vie - 24.11.2014 - 08:49

  7. Gategutt med Rudolf Nilsen og Tommy Tee

    Samtidig og utfordrende lyrikkopplegg av Halvor Thengs i google docs om "Gategutt" à la Rudolf Nilsen og Tommy Tee. Opplegget er en sammensatt tekst med klikkbare lenker med lyd og video og med tekst fra de to. Opplegget ble aktualisert i desember 2013 med Don Martins innlegg om bydel Gamle Oslo.

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:17

  8. Eksempeltekst i norsk

    Nytt mål i læreplanen er at elevane skal kunne skrive fagtekstar ut frå eksempeltekstar. Då må dei ha gode eksempeltekstar som er meiningsfulle og nær opp mot det dei held på med til dagleg.

    Her er ein eksempeltekst som syner oppsett av ein enkel rapport. Ein kan både kalle den arbeidsrapport og fagrapport.

    Målet er å syne:

    Siv Reidun - 13.01.2014 - 13:42

  9. Språktilpasning. Å dramatisere et eventyr i forskjellige kontekster

    Gruppeoppgave

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:12

  10. Språkhistorie: Språkreform 2000-tallet

    Gjennomfør en språkreform!

    Elevene kan jobbe i gruppe på 2-4. Formålet med oppgaven er at elevene lærer seg å reflektere over egen språkbruk, og blir bevisst hvilke valg de tar når de bruker engelske/ikke-norske ord og uttrykk i stedet for norske i språket sitt.

    Elevene skal øve seg i å finne gode avløserord, deretter finne gode norske navnvalg. Til slutt skal de reflektere over sitt eget språk der de skal ta i bruk kilder, teori, egne eksempel og drøfte.

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:13

  11. Norsk og svake elever: Søknad og CV

    Norsk og svake elever: Søknad og CV

    Inger-Kristin Larsen Vie - 24.11.2014 - 08:54

  12. Tolkning og analyse av skjønnlitterære tekster – muntlig presentasjon

    Opplegget gjennomføres en fagdag.

    Elevene får fem minutters individuell høring – lærer stiller spørsmål, de svarer. I tillegg settes det av et minutt til å fylle ut vurderingsskjemaet i etterkant. Karakter i muntlig norsk.

    Resten av klassen ser film så lenge.

    Detaljer, forslag til tekster og vurderingskriterier i vedlagt fil.

    Julie Bjørnstad - 29.02.2016 - 10:48

  13. Norsk: Fra ringperm og papir til harddisk og skylagring

    Om å finne, vurdere, organisere og gjenbruke informasjon.

     

    Kompetanse/ferdighet

    Viser her til rammeverket IKT-plan, s. 6, pkt. 2.1. – tilegne seg kunnskaper og gode strategier for nettbruk.

    Se også nivå 5 når det gjelder grunnleggende ferdigheter i skriving. Det jeg savner i rammeverket er litt mer om behandling og organisering av informasjon. Det som jeg kanskje ville kalle for informasjon-literacy eller «grunnleggende informasjonskompetanse».

    Guttorm (NDLA) - 15.06.2016 - 13:46