Search page

Søket fant 36 resultat in 0.057 sekundar.

Søkeresultat

  1. Digital presentasjon av et avgrenset skjønnlitterært program vg3

    Bruk av digitale verktøy
    Læreplanmål:

    • sette sammen og framføre et avgrenset skjønnlitterært program
    • skrive fagtekster etter vanlige normer for fagskriving på bokmål og nynorsk
    • sammenligne og vurdere tekster som overføres fra ett medium til et annet
    • drøfte det moderne prosjektet slik det uttrykkes i tekster av sentrale forfattere fra opplysningstiden via realismen til i dag

    Emne:

    Det moderne gjennombrudd i Norden/modernisme/barokken

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:30

  2. Retorisk analyse med eksempler. Negre, sopere, krøplinger og idioter, kommentar i Aftenposten.

    Analyse av kommentar om unyansert bruk av ord med en appell som overrasker.

     

    Teksten tar utgangspunkt i Vi Menns påskenummer som i en petit omtalte Jesus som "neger". Mange har reagert på språkbruken, deriblant Antirasistisk senter, mend redaktøren for bladet er overrasket over reaksjonene og mener det er helt ufarlig bruk av ord.

     

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 12:59

  3. Retorisk analyse med muntlig fremføring, KK2-3, norsk vg2 vg3

    Undervisningsopplegg

    1. Teaser om retorikk, vi hører Are Kalvø om Redd Barna. Diskuter filmsnutten med utgangspunkt i begrepene etos, patos og logos. Klassediskusjon, oppsummering.

    2. PowerPoint om retorikkens kommunikasjonsmodell, eller annen gjennomgang. Formål: å illustrere innholdet i den retoriske femkanten og de første og viktige begrepene i retorikken. Samtale og forelesning.

    Nina Bell Rui Aadna - 24.11.2014 - 09:05

  4. Kreativ skriveoppgave i norsk språk og stil

    I dette undervisningsopplegget skal elevene øve seg på å tilpasse språk og stiltone til ulike situasjoner. I tillegg skal de bruke kunnskap fra retorikken for å prøve å overbevise den de snakker om de har rett. Elevene skal jobbe sammen to og to, eventuelt tre.

    Skriftlig/muntlig oppgave:


    Lag små dialoger til hver av oppgavene/situasjonene nedenfor. Skriv ned replikkene. Dere bestemmer selv hvem som «vinner» situasjonen. Dere kan gjerne lage en liten rammefortelling til diskusjonene. Når dere er ferdige, skal dere øve inn disse og framføre dialogene.

    Nina Bell Rui Aadna - 13.11.2014 - 07:43

  5. Gategutt med Rudolf Nilsen og Tommy Tee

    Samtidig og utfordrende lyrikkopplegg av Halvor Thengs i google docs om "Gategutt" à la Rudolf Nilsen og Tommy Tee. Opplegget er en sammensatt tekst med klikkbare lenker med lyd og video og med tekst fra de to. Opplegget ble aktualisert i desember 2013 med Don Martins innlegg om bydel Gamle Oslo.

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:17

  6. Eksempeltekst i norsk

    Nytt mål i læreplanen er at elevane skal kunne skrive fagtekstar ut frå eksempeltekstar. Då må dei ha gode eksempeltekstar som er meiningsfulle og nær opp mot det dei held på med til dagleg.

    Her er ein eksempeltekst som syner oppsett av ein enkel rapport. Ein kan både kalle den arbeidsrapport og fagrapport.

    Målet er å syne:

    Siv Reidun - 13.01.2014 - 13:42

  7. Språktilpasning. Å dramatisere et eventyr i forskjellige kontekster

    Gruppeoppgave

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:12

  8. Språkhistorie: Språkreform 2000-tallet

    Gjennomfør en språkreform!

    Elevene kan jobbe i gruppe på 2-4. Formålet med oppgaven er at elevene lærer seg å reflektere over egen språkbruk, og blir bevisst hvilke valg de tar når de bruker engelske/ikke-norske ord og uttrykk i stedet for norske i språket sitt.

    Elevene skal øve seg i å finne gode avløserord, deretter finne gode norske navnvalg. Til slutt skal de reflektere over sitt eget språk der de skal ta i bruk kilder, teori, egne eksempel og drøfte.

    Nina Bell Rui Aadna - 15.08.2014 - 13:13

  9. HTML

    Hva er HTML-kode, hvordan virker taggene - og hvordan lager man design med CSS?

    Johannes Nag - 28.10.2014 - 12:17

  10. Subjunksjoner

    I denne oppgaven skal du fylle inn med passende subjunksjon.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 27.01.2015 - 12:45

  11. Finn verbene

    I denne oppgaven skal du finne alle verbene. Klikk på de ordene du mener er verb.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 27.01.2015 - 12:01

  12. Sett komma

    Klikk på setningen som du mener har riktig kommabruk.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 27.01.2015 - 14:17

  13. Lyrikkhistorie - lyrikk i antikken, del 1 - quiz

    Er påstandene nedenfor - om lyrikk i antikken - riktige? Fagstoffet finner du i lyrikkhistorisk tidslinje på NDLAs fagsider i norsk - http://ndla.no/nb/node/70493 (høyreklikk for å åpne sida i nytt vindu).

    Julie Bjørnstad - 27.01.2015 - 14:41

  14. Lyrikkhistorie - lyrikk i antikken, del 2 - quiz

    Svar på spørsmålene ved å velge riktig alternativ. Det kan være mer enn ett riktig svar på oppgavene. Fagstoffet finner du i lyrikkhistorisk tidslinje på NDLAs fagsider i norsk - http://ndla.no/nb/node/70493 (høyreklikk for å åpne sida i nytt vindu).

    Julie Bjørnstad - 27.01.2015 - 17:04

  15. Lyrikkhistorie - norrøn tid - quiz

    Svar på spørsmålene ved å velge riktig alternativ. Det kan være mer enn ett riktig svar på oppgavene. Fagstoffet finner du i lyrikkhistorisk tidslinje på NDLAs fagsider i norsk - http://ndla.no/nb/node/70493 (høyreklikk for å åpne sida i nytt vindu).

    Julie Bjørnstad - 28.01.2015 - 09:47

  16. Lyrikkhistorie - seinmiddelalder og renessanse - quiz

    Svar på spørsmålene ved å velge riktig alternativ. Det kan være mer enn ett riktig svar på oppgavene. Fagstoffet finner du i lyrikkhistorisk tidslinje på NDLAs fagsider i norsk - http://ndla.no/nb/node/70493 (høyreklikk for å åpne sida i nytt vindu).

    Julie Bjørnstad - 28.01.2015 - 10:33

  17. Lyrikkhistorie - barokken del 2 - quiz

    Velg riktig svar i oppgavene nedenfor. Det kan være mer enn ett riktig svar i hver oppgave. Fagstoffet finner du i lyrikkhistorisk tidslinje på NDLAs fagsider i norsk - http://ndla.no/nb/node/70493 (høyreklikk for å åpne sida i nytt vindu).

    Julie Bjørnstad - 28.01.2015 - 12:06

  18. Lyrikkhistorie - opplysningstid og klassisisme - quiz

    Svar på spørsmålene ved å velge riktig alternativ. Kun ett alternativ i hvert spørsmål er riktig. Fagstoffet finner du i lyrikkhistorisk tidslinje på NDLAs fagsider i norsk - http://ndla.no/nb/node/70493 (høyreklikk for å åpne sida i nytt vindu).

    Julie Bjørnstad - 28.01.2015 - 12:20

  19. Lyrikkhistorie - romantikken - quiz

    Svar på spørsmålene ved å velge riktig alternativ. Kun ett alternativ i hvert spørsmål er riktig. Fagstoffet finner du i lyrikkhistorisk tidslinje på NDLAs fagsider i norsk - http://ndla.no/nb/node/70493 (høyreklikk for å åpne sida i nytt vindu).

    Julie Bjørnstad - 28.01.2015 - 12:40

  20. Lyrikkhistorie - fra romantikk til realisme - quiz

    Svar på spørsmålene ved å velge riktig alternativ. Kun ett alternativ i hvert spørsmål er riktig. Fagstoffet finner du i lyrikkhistorisk tidslinje på NDLAs fagsider i norsk - http://ndla.no/nb/node/70493 (høyreklikk for å åpne sida i nytt vindu).

    Julie Bjørnstad - 04.02.2015 - 09:15

Pages