Search page

Søket fant 24 resultat in 0.057 sekundar.

Søkeresultat

  1. Ytringsfrihet og sensur

    • Hvor går grensene for ytringsfrihet i vårt samfunn?
    • Når skal vi tillate sensur?
    • Hvor mye skal vi tolerere av sensur på nettet?

    josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 16:08

  2. Personvern på nett

    Vi etterlater elektroniske spor etter oss, hvor vi enn befinner oss i et moderne samfunn. Ikke bare når vi er på nettet, men ved å bruke bankkortet, kjøre gjennom bompengeringen, gå forbi webkamera på gaten og i kjøpesenteret osv. Er dette ønskelig? Liker vi at "noen" sitter og leser e-postene våre, registrerer hvor vi ringer med mobilen, ser hvor vi surfer på nettet? Dette er interessante og aktuelle spørsmål som vi bør ta opp med elevene for å gjøre dem bevisste på farene for "Overvåkningssamfunnet" og hva de selv bør gjøre for å hindre at andre får tak i ønskede personlige opplysninger.

    josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 16:01

  3. Bildemanipulering

    Gjennom historien har manipulering av bilder blitt brukt til politiske formål. Mest kjent er kanskje Stalin og Maos bildemanipuleringer. Men de siste tiårene har emnet på nytt blitt aktualisert ved at de digitale verktøyene gir fotografene ypperlige muligheter til å manipulere sine foto.


    Her er noen artikler om dette, og vi inviterer til forslag til oppgaver og arbeidsopplegg for elevene.
    Under pekere ligger mange aktuelle eksempler.

    Noen eldre eksempler

    josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 11:19

  4. Publiser på nettet

    Mange av både lærere og elever har tatt i bruk Google dokumenter som skriveredskap i stedet for å lagre lokalt eller som et alternativ til Fronter eller It's Learning. Googledokumenter får du adgang til fra enhver PC uansett hvor du befinner deg, og muligheter som deling og samskriving er gode å ha.

    josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 11:15

  5. Massemedier og påvirkning - historisk blikk

    Innledning | Historisk blikk| Vold | Trend; parodi | Identitet 

    Triumph des Willens - Viljens triumf

    josteinsaakvitne - 18.08.2014 - 13:02

  6. Web 2.0 for dummies - meg i sentrum

    Interaktivitet | Enveis og toveis | Meg i sentrum | Nettsamfunn | Økonomi | Dingsen for alt

    Dette går på personlig publisering på ulike måter, slik det nye nettet nå gir muligheter til. La elevene forsøke seg med disse publiseringsformene, og knytt ulike problemstillinger som opphavsrett, etiske retningslinjer osv til publisering.

    josteinsaakvitne - 18.08.2014 - 12:51

  7. Web 2.0 for dummies

    Interaktivitet | Enveis og toveis | Meg i sentrum | Nettsamfunn | Økonomi | Dingsen for alt

    Her følger en (forhåpentligvis) lettfattelig innføring i hva Web 2.0 er og hva konsekvenser den får for oss.

    Først to ulike vinklinger på Web 2.0 fra to brukere som skulle sette seg inn i emnet:

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 14:23

  8. Massemedier og påvirkning - identitet

    Innledning | Historisk blikk | Vold | Trend; parodi | Identitet

    frusmith.jpg

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 12:38

  9. Massemedier og påvirkning - parodier

    Innledning | Historisk blikk | Vold | Trend; parodi | Identitet 

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 12:34

  10. Massemedier og påvirkning - vold

     Innledning | Historisk blikk | Vold | Trend; parodi | Identitet 

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 12:19

  11. Massemedier og påvirkning

    Innledning | Historisk blikk | Vold | Trend; parodi | Identitet 

    Her har jeg laget et opplegg til ideer og stoff rundt dette temaet. Selve hovedtema er stort, og elevene kan arbeide på mange måter med tilnæringen til stoffet.

    Jeg har med et par historiske eksempler på virkningsfull propagandafilm og spillefilm bygd på livet til en mediemogul (Citizen Kane, og absolutt toppaktuelt i disse dager!)

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 11:48

  12. Adaptasjon - oppgaver for elevene

    Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 09:36

  13. Adaptasjon - oppgaver for elevene - tips

    Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene

     

    Tips til analyse av adaptasjon mellom mediene

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 09:33

  14. Adaptasjon - fra bok til film

    Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 09:25

  15. Adaptasjon - skuespill

    Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene

    Her litt om adaptasjon mellom mediene med utgangspunkt i skuespill.

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 09:09

  16. Adaptasjon - dataspill

    Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 08:56

  17. Adaptasjon - TV og radio

    Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 08:39

  18. Adaptasjon - tegneserier

     Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 08:29

  19. Adaptasjon

    Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene

    Her vil jeg komme med stoff og legge fram noen forslag til oppgaver og arbeid for elevene.

    Jeg vil peke på andre mediesjangrer som elevene kan arbeide med ved siden av boktekster, slik som tegneserier, film, dataspill, skuespill og TV.

    josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 08:25

  20. Overskrifter forteller

    Det kan være nyttig å diskutere språk i og utforming av moderne avisoverskrifter med elevene. Disse fortettede setningene forteller ofte en hel historie med få ord, på godt og vondt.

    I journalistikken gjelder det å få fram sine nyheter og reportasjer. Vanligvis er det desken som i de profesjonelle avisene finner fram til de gode overskriftene, men det er mye den kreative journalist selv kan gjøre.

    Her er et knippe med gode overskrifter fra den siste tiden. La elevene finne fram til hvilke virkemidler som brukes i de enkelte overskriftene!

    josteinsaakvitne - 28.04.2009 - 12:15

Pages