Search page

Søk

Søket fant 4 resultat in 0.04 sekundar.

Søkeresultat

  1. Fra vann til land. Tilpasninger som har vært viktige i utviklingen fra liv i vann til liv på land.

    Designe en vitenskapelig poster

    • Fag: Biologi 1
    • Emne: Evolusjon av tilpasninger

    Elevene skal få trening i å lage en vitenskapelig poster, tilsvarende det de vil kunne møte på universitet/høyskole. Samtidig får de trening i å finne sammenhenger mellom de ulike temaene fra undervisningen. Og de må kunne trekke ut relevant informasjon fra de ulike delene av pensum og sette det i en sammenheng for å forklare utviklingen fra liv i vann til liv på land.

    Cecilie Isaksen Eftedal - 30.10.2016 - 09:06

  2. Biologi 1 – systematikk

    Elevene skal gjennom arbeid med innsamling eller fotografering av arter, spor og sportegn, og klassifisering av artene, lære om systematikk. Bruk av digitale oppslagsverk og delingsarenaer inngår i arbeidet. Opplegget skal ende opp med en systematisert klassesamling og et oversiktskart hvor artene er plassert i et evolusjonstre.

     

    Læringsmål for opplegget: Elevene skal lære om klassifisering og systematikk gjennom arbeid med en objektsamling og bruk av digitale oppslagsverk og evolusjonstre.

    Guttorm (NDLA) - 16.06.2016 - 11:20

  3. Biologi 1 – organdonasjon

    Elevene skal kunne bruke ulike kilder, vurdere disse og gjøre greie for immunreaksjoner ved transplantasjoner og diskutere problemstillinger som gjelder organdonasjoner og medisinsk kriterium for død.

     

    Læringsmål for opplegget: Elevene skal lære kritisk bruk av kilder og få kjennskap til ulike problemstillinger ved organdonasjon.

    Engasjement: Jeg skal fange elevenes interesse gjennom aktuelle filmer og dagsaktuell debatt/nyhetsoppslag.

    Guttorm (NDLA) - 15.06.2016 - 12:39

  4. Debatt / folkemøte: Interessekonflikter – biologisk mangfold – forvaltning

    Dette undervisningsopplegget ble brukt på VG1 naturfag med elever fra naturbruk og landslinja i sportsfiske, men kan tilpasses til andre trinn og fag.

    Læreren hadde på forhånd valgt tre tema som var aktuelle i media, skapte debatt lokalt og som elevene hadde et forhold til.

    • Villaks – oppdrettslaks
    • Rovdyr – beitedyr
    • Utbygging av Trongfossen

     

    Debatt

      

    kristin.bohle - 23.10.2015 - 11:43