Eksempeloppgaver muntlig engelskspråklig litteratur og kultur

Beskriving: 

Engelskspråklig litteratur og kultur

MUNTLIG EKSAMINERING ETTER 2014-ENDRINGENE

Alle oppgavene under har tatt utgangspunkt i årets skriftlige eksamensoppgave for studieforberedende vg1, yrkesfaglig vg2, 2014. Oppgaven finnes på www.udir.no. Eksamensinnstruks for 2014 finner du her. Det finnes lokale variasjoner.

Eksamen skal vare inntil 30 minutter for hver elev fordelt slik:

1. Presentasjon av tema eller problemstilling, maks 10 minutter

2. Fagsamtale med utgangspunkt i presentasjonen, 20 minutter

Task 1

Present, compare and contrast three female characters from at least two different literary periods that you have encountered this year in your curriculum. You should present these characters with regard to the period they belong to. Uncover their appearance and their personality, their moral and flaws using literary devices. For the painting/drawing use your skills in interpreting visual art.

- Three texts or

- Two texts and one painting/drawing

Task 2

Make an interpretation of three poems of your choice from your English course this year and compare their attitude to war. Then briefly place them in their time and give your own response to them.

Task 3

Present, compare and contrast at least two works from the English Renaissance and explain in which way they are representative as major works from this period. Comment upon literary devices such as style and language, themes, characters and virtues. For the painting/drawing use your skills in visual art to analyse the painting. You have to include at least:

- Two texts or

- One text and one painting/drawing

48 timer før: Melding om fag

24 timer før: Forberedelsedel, tema eller problemstilling

Forberedelse:

Eleven skal forberede en presentasjon og få veiledning i arbeidet. Forberedelsen skal hjelpe eleven til å se sammenhengen mellom temaet eller problemstillingen for eksamen og kompetansemålene i læreplanen.

Eleven skal vise kompetanse innenfor en så stor del av kompetansemålene i faget som mulig. Kompetansemålene finner du her. Det er den kompetansen eleven viser under selve eksamenen som sensorene skal vurderer. Skriftlig feil og formuleringer i presentasjonen er ikke en del av vurderingsgrunnlaget. Elevene skal få anledning til å vise kompetanse i så stor del av faget sm mulig, uten at letes etter kompetanse eleven ikke har.

Det eneste hjelpemidlet eleven kan ha med på eksamen er egne notater knyttet til den forberedte presentasjonen (papir, usb-penn). Disse omfattes ikke av vurderingen.