Beskriving:
Oppgaver med utgangspunkt i filmen "gode helsefremmende valg"
- Elevene skal reflektere over filmen ved å kunne sette ord på sine egne helsefremmende valg og hvordan motivere andre.
- Eleven skal se gleden ved å være fysisk aktiv utifra de forutsetningene man har.
- Eleven skal bidra til at mennesker med funksjonsnedsettelser ser muligheter framfor begrensninger.
Forslag til gjennomføring
Elevene ser filmen sammen.
Elevene deles i grupper og setter ned svar og fremfører disse i plenum.
Etter økta skriver elevene ned et refleksjonsnotat over hvilke tanker de har etter å ha gjennomført opplegget.
Oppgaver etter du har sett filmen og lest fagstoffet det er linket til:
- Hvordan kan du i en institusjon tilrettelegge for fysisk aktivitet for mennesker med nedsatt funksjonsevne?
- Hva må du ta hensyn til?
- Hvordan vil du planlegge en tur i svømmehallen for en rullestolbruker?
- Hvordan vil du kommunisere med foresatte og pårørende til et barn med nedsatt funksjonsevne?
- Hvorfor er det så viktig at du legger tilrette for at mennesker med nedsatt funksjonsevne skal oppleve mestring og læring
- Hvordan kan du bidra til å snu negative tanker til positive hos mennesker som ser begrensninger i hverdagen og opplever liten livsglede.
Etter økta skriver elevene ned et refleksjonsnotat over hvilke tanker de har etter å ha gjennomført opplegget.
De skal også skrive hvilken grad av måloppnåelse de opplever å ha på dette kompetansemålet vg 1 HO:
Egnet enhet til å se filmen. Vises i fullskjermvisning. Filmen har både nynorsk og bokmål tekst.
Filmen varer ca 8 minutter.