Illustrasjon: Stepa / Kristin Bøhle. Lisens: Public Domain Dedication. Kilde: ndla.no
- Gjennomføre et kvalitativt og kvantitativt forsøk.
- Lage en vitenskapelig presentasjonsplakat (poster).
- Føle på hvordan det er å være forsker.
Yrkesrelevanse – forberede elevene på en studiehverdag.
Om undervisningsopplegget (rammer)
Gjennomføre et praktisk arbeid som tar 2 undervisningstimer. For å få resultat må dette arbeidet deles opp i to bolker av 1 undervisningstime. Forsøket må stå minst 1 uke for å få et resultat (og da må man kanskje gjennomføre underveismålinger av resultatet). Dette forsøket tar utgangspunkt i eksamensoppgave (H2011).
Utstyr som må handles inn på forhånd
- Akvarieplanter (spør etter planter som produserer mye oksygen)
- Næringsmiddel for vannplanter
Veiledning for elevene som skal lage en vitenskapelig poster, samt produksjon, kan ta opptil 3 undervisningstimer. For mal, se: http://colinpurrington.com/tips/poster-design
Læringsmål for økta/opplegget
- Lære om fotosyntesen og hvordan ytre faktorer påvirker fotosyntesen
- Lære å lage en forskningsplakat (poster)
- Lære å presentere forskningsresultatet sitt muntlig
- Vurdere gyldighet og troverdighet i egen forskning
- Forstå hvordan man skal sette opp et forsøk for at det skal gi pålitelige forskningsresultater
- Vurdere forskningsmetoden
For mer generelle vurderingskriterier, se http://www.naturfag.no/binfil/download2.php?tid=1033696
Forslag til gjennomføring
Læringsstrategier er vitenskapelig skriving og presentere dette muntlig. Bruke lesestrategier for å trekke ut faglig innhold av fagtekster. Tips til tverrfaglig prosjekt, la elevene skrive på forskningsplakaten på engelsk.
Utstyr:
- Vannplante
- Næringsmiddel for vannplanter
- Temperaturmåler
- Saks
- Linjal / vekt for å få lik mengde planter i hver prøve
- 500 mL begerglass
- Målesylinder / plombert sprøyte
- Glasstrakt
- Aluminiumsfolie
- Lyskilde (PS: Sjekk lyskvaliteten)
Fremgangsmåte:
- Fyll en bøtte med vann og tilsett nødvendig næringsmiddel. Mål temperaturen i vannet.
- Fyll vann fra bøtten i begerglasset.
- Klipp av stilken til planten – under vann i begerglasset! Mål opp lik lengde at vannplanten i alle prøvene.
- Plasser planten i trakten som er opp ned i begerglasset.
- Fyll en målesylinder/plombert sprøyte med vann, og sett det på hodet på toppen av hver trakt.
- Plasser plantene utover et bord i forskjellig avstand fra lyskilden.
- Lag 2 stk. paralleller til (ev. så mange man har utstyr til).
- Les av mengde gassproduksjon (ml) hver dag i 7 dager.
Forskningsplakaten bør inneholde følgende punkter:
- Tittel og forfatter
- Introduksjon
- Utstyr og metode (ev. figur av forsøksoppsettet)
- Resultater med nødvendige tabeller og grafiske fremstillinger
- Diskusjon og feilkilder (konklusjon står nederst i diskusjonen, dersom man har en problemstilling i introduksjonen)
- Kilder
Dette undervisningsopplegget kan avsluttes med muntlig presentasjon eller en forskningskonferanse (der man kan invitere andre faglærere og ledelsen).
Vurdering for læring
Et tips kan være å bruke hverandrevurdering under forskerkonferansen. Elevene vurderer hverandre for å bli bedre på sin egen forskningsplakat og presentasjon av denne. Hele prosessen kan brukes til vurdering for læring.
Godt opplegg, inkluderer både lese- og skrivestrategier.