Praktisk gjennomføring av fagsamtale med utvalgte 3 tema
1. Snakk litt uformelt om deg selv og dine interesser, forvent spørsmål
2. Hva lærte under utvekslingen med Frankrike? Sammenlign det du opplevde av fransk skole/kultur/samfunn med det norske (Evt. hva lærte du under........(fyll inn)
3. Deretter: snakk om ett eller flere kompetansemål du har jobbet med. Bruk lærestoff knyttet til vårt arbeid fra egen OneNote eller kilder om: kunst, nyheter, geografi, historie, frankofoniet, symboler eller annet. Skriv i OneNote eller kommuniser emnet med faglærer om du er usikker.
Kompetansemålene i fransk skal være fra Språk, kultur og samfunn og du vil også vurderes https://www.udir.no/kl06/FSP1-01/Hele/Kompetansemaal/fremmedsprak-niva-ii
Det er særlig disse kompetansemålene samt de under som vektlegges:
-
delta i spontane samtaler om ulike temaer og aktuelle emner (se målene)
-
gi uttrykk for opplevelser, synspunkter og holdninger, ønsker og emosjoner (à mon avis, je pense que … , se under arbeidsark i OneNot)
-
kommunisere med god uttale og intonasjon (bruk moava.org. eller faglærer/annet)
-
tilpasse språkbruken til ulike kommunikasjonssituasjoner (vous, bonjour, voici mes sources, merci etc.)
Ha gjerne med nyttige gloser du kan bruke i samtalen. Hent fra glosebanken din i OneNote.
Samtalen gjøres i Teams, eller annet avtalt
Ressursar
Det er samtalen som er det essensielle, ikke en PowerPoint-presentasjon. Men det er fint med bilder/lyd/annet som kan hjelpe deg å beskrive/komme i gang/illustrere temaet ditt.
Unngå: PowerPoint med manus
Lag oppsett for fagsamtale, gjerne et delt dokument der elevene kan fylle inn på gitt klokkeslett. Jeg går for 15 minutter, i og med at jeg allerede har hatt en prat om familie med alle mine.
Elevene skal reflektere over vårt samarbeid med en fransk skole vi har utveksling med. Et annet forslag til refleksjon, er å reflektere over hva de har lært om Frankrike generelt, og fransk spesielt. En tredje kan være å reflektere omkring deler av presentasjonen sin, som å gi uttrykk for egne opplevelser i møte med kunst/annet.
Arbeid vil bli vurdert etter følgende kompetansemål, se vedlegg over.
Delingsdokument for oppsett til samtale
Teams-rom til gjennomføring av individuelle samtaler
Evnen til å dele og forklare, må gjennomgås med elevene først hvordan dele skjerm
Gjennomgått hvordan gi uttrykk for egne opplevelser i møte med kultur, språk/samfunn f.eks. beskrive kunstverk, se lenke over
Rådgivning underveis
Gi rom for frihet, og vi høster dobbelt.