Search page
Søket fant 21 resultat in 0.048 sekundar.
Søkeresultat
-
Skipets besetning
Læremål:
Elevene skal kunne:
Lage en skjematisk fremstilling( tegning) av et skips hierarki.
Kunne forklare ansvarsområdet og arbeidsoppgaver til følgende stillinger ombord:
-Kaptein
-Maskinsjef
-Overstyrmann
-1.maskinist
-Styrmenn
-Maskinister
-Matros
-Motormenn
-Kokk
-Forpleiningsassistent
Elevene skal kunne forklare:
-Hvem som sitter i skipsledelsen
-Begrepet sikkerhetsbemanning
Kjenne til at STCW konvensjonen finnes og hva den omhandler
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 24.08.2018 - 07:59
-
Overflatebehandling
Mål for overflatebehandlings-emnet er at elevene skal:
Vite hvordan en vasker og hvilke produkter som er effektive mot rustrenning og hvilke som er skånsomme mot malingen. Kan nevne noen produkter av ulike kjemikalier som blir brukt som såpe om bord på skip. Eleven kan flere metoder for å fjerne korrosjon, vet hvilke renhetsklasser vi opererer med og hvilken klasse vi i beste fall kan oppnå på skip.
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 16.08.2018 - 18:57
-
Boksskjema for flaggregler og signalflagg
Elevene får dette boksskjemaet utlevert ved timestart og skal fylle inn når elevene gjennomgår emne om flaggregler og signalflagg.
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 30.10.2018 - 18:01
-
Knuter og stikk
Mål med øvelsen: Her skal dere lære dere knuter og stikk samt navnet på de ulike knuter og stikk. Dere skal kunne navn på utstyr som brukes i forbindelse med arbeid på tauverk og vire.
Dere skal kunne følgende knuter og stikk:
Dobbel halvstikk
Båtsmannsknop
Flaggstikk (enkel og dobbel)
Burknop
Pålestikk
Øyespleis
Øyespleis på kause
Bendsling/ takling
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 20.08.2018 - 20:45
-
Egenvurdering stasjonsundervisning lastesikring
Etter å hatt stasjonsundervisningen og stasjonen om lastesikring skal dere fylle ut egenvurderingsskjemaet.
I tillegg skal du skrive inn en en karakter på hvor dere mener dere ligger i henholdt til skjemaet bruk karakterene 1-6 hvor 6 er høyest. Om du mener du ligger imellom to karakterer kan du bruke + eller -.
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 27.09.2019 - 20:55
-
Flaggregler og signalflagg
Mål med oppgaven
Elevene skal lære følgende:
-Vite hvordan en behandler og respekterer et flagg.
- Kunne rekkefølgen for hvilket flagg som skal heises/ låres først og sist
- Plasseringen på de ulike flagg ombord på et skip
- Kunne betydningen av signalflagg med hovedvekt på A, B, G, H, O, P, Q og U
- Kunne det fonetiske alfabetet
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 23.10.2018 - 20:30
-
Intervjue om skipets besetning
Regler for intervjuet
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 27.09.2019 - 23:52
-
Intervjue Sikkerhetfamiliarisering
•Elevene blir valgt som 1 og 2ere, lærer velger. De som har fått tallet 1 sitter innerst mot veggen( skottet om dette hadde vært et skip) og 2erne på andre siden.•De elevene som har fått tallet 1 skal så intervjue eleven (nr2) som sitter tvers ovenfor seg i to minutter om spørsmålene som står på det utdelte arket (disse ligger i linken nedenfor).•Deretter skal alle elevene som er nr2 flytte seg en plass til høyre og bli intervjuet av den nye personen som nå sitter ovenfor dem i 2 min. Dette foregår til du er kommet rundt og befinner seg på samme plass som ved oppstart.•Tidsbruk ca 30 min.
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 28.09.2019 - 00:10
-
Stasjonsundervisning, overflatebehandling
Planlegge arbeidet,
(Drift og operasjon & YFF)
Innhente nødvendig informasjon og utføre arbeidet på en sikker og god måte
Kjenner til faremomenter og iverksetter tiltak for å unngå det som kan oppstå under arbeidet både i planlegging og utførelses del.
Bruker korrekt verneutstyr uten påpakning fra lærer. Rydder opp evt verktøy på eget initiativ. Kan symboler som påbudsskilt og følger disse.
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 27.09.2019 - 22:28
-
Stasjonsundervisning lastesikring
Beskrivelse à
Kriterium ↓
Fremragende
Kompetent
Under utvikling
På begynnerstadiet
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 22.09.2019 - 22:50
-
Fortøynings arrangement
Mål for elevene.
Her skal elevene lære seg om navn på fortøynings og ankring utstyr.
Elevene skal lære om farer og hvilke verneutstyr de skal bruke under fortøynings og ankrings operasjoner.
Elevene skal lære seg fagutrykk som blir brukt under en fortøyning eller en ankringsoperasjon.
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 01.10.2019 - 21:03
-
Vurderingsskjema for presentasjon fortøyning og ankrings operasjoner
Dette skjemaet skal dere bruke underveis når dere lager presentasjonen samt at dere bruker dette når dere skal vurdere deres medelever.
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 16.10.2019 - 16:08
-
Oppgaver i kursrettelser
Her ligger det noen oppgaver i kursrettelser.
Fyll inn i word arket som ligger som en fil over.
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 20.10.2019 - 13:06
-
Bruksanvisning Misvisning
Her finner dere en forklaring på hvordan dere skal regne ut misvisning.
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 20.10.2019 - 13:19
-
Oppgaver i ruteplanlegging
Oppgaven går ut på:
Les side 366 til 373 i Fritidsbåt- skipperen av Gunnar Ulseth.
Gjør oppgaven som ligger i filen under.
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 20.10.2019 - 14:40
-
Oppgaver i behandling og sikring av last
Elevene skal løse spørsmålene i vedlegget. Det er 49 spørsmål ifra kapittel 5 til 7 i boken skipstekniske tjenester ( sjømannskap 1).
Elevne besvarer spørsmålene under veiledning ifra lærer.
Elevene skal så repetere på spørsmålene og svarene ved å spille et spill.
Litt om regler og spillet:
to (tre) elever er på hvert lag og to lag kjemper imot hverandre
Vi bruker brettet til den forsvunne diamant.
Elevene spør hverandre utifra de 49 spørsmålene. De elevene som spør et spørsmål, sjekker løsningsforslaget for å se om dette er korrekt.
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 29.10.2019 - 18:56
-
Presentasjon av sjøveisregler
Dere skal bli kjent med sjøveisreglene for å forstå og hjelpe styrmannen som utkikk.
Dere skal lage en film presentasjon via en PP- presentasjon eller annet hvor dere forklarer/viser hvordan sjøveisreglene fungerer.
Sjøveisreglene med kommentarer finner dere i boken Fritidsbåt- skipperen fra side 11 og utover.
Dere skal jobbe i par under denne oppgaven.
Sjøveisregler som dere skal forklare er:
Regel 2 Ansvar
Regel 5 Utkikk
Regel 6 Sikker fart
Regel 7 Fare for sammenstøt
Regel 8 Manøver for å unngå sammenstøt
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 28.10.2019 - 18:58
-
Eksempel film
Her kan dere se et eksempel på hvordan en kort film som forklarer hvordan sjøveisregel 14 (Motsatte kurser) virker. Vi bruker 3D printet båter for å lage presentasjonene.
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 05.11.2019 - 21:32
-
Navigasjon
Mål for læring
Navigering:
Elevene skal kunne sette ut og finn posisjoner i kartet.
De skal kunne finne en kurs imellom 2 posisjoner.
De skal kunne finne distansen imellom 2 posisjoner.
Beregne Distanser, fart og tid
Kursrettelser: Utregninger ifra RK til KK og KK til RK
De skal ha kunnskap om jordens kordinater som lengdegrad, breddegrad, Merdianer, Storsirkler, parallell sirkler og små sirkler.
Sjømerke
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 18.10.2019 - 21:47
-
Kvalitetstyringsystem/ sikkerhetsstyringsystem/ SMS
Mål at elevene skal kunne er:
Ha kunnskap om hvilken informasjon en finner i et kvalitetsikringssystem.
Vite hvilke prosedyrer og andre dokumenter som skal klargjøres før en kan sette i gang med arbeid og hvorfor en skal bruke disse.
Vite hvorfor vi har sikkerhets- og beredskapsystemer om bord på skip og kunne forklare hva dette er.
Vite at en ikke skal bruke rusmidler om bord på skip, hvilke farer og konsenkvenser bruk vil medfører. Vite om alkohol og narkotika tester.
kjetil.aarsteinsen@skole.rogfk.no - 22.01.2019 - 08:14