Search page
Søket fant 24 resultat in 0.048 sekundar.
Søkeresultat
-
Elevoppgave om Wikipedia
Gjennom prosjektet ”Journalistikk og ytringsfrihet i tredje verden” ville MK2 klassen ved Langhaugen videregående skole prøve å utforske Wikipedia og finne svar på noen spørsmål: Er det slik som noen hevder, at på Wikipedia kan ”hvem som helst” nærmest ukritisk produsere ”hva som helst”, og at det er mer eller mindre tilfeldig hvilke feil og mangler som blir rettet og ryddet opp i?
Wikipedia - brukerstyrt og bidragsvennlig? Elevoppgaven med kommentarer
josteinsaakvitne - 02.04.2009 - 11:01
-
Sammensatte tekster
En masterstudent har laget en video som forklarer hva sammensatte tekster i skolen er.
Til bruk for de som trenger en enkel og grei forklaring?
josteinsaakvitne - 28.04.2009 - 12:08
-
Personvern på nett
Vi etterlater elektroniske spor etter oss, hvor vi enn befinner oss i et moderne samfunn. Ikke bare når vi er på nettet, men ved å bruke bankkortet, kjøre gjennom bompengeringen, gå forbi webkamera på gaten og i kjøpesenteret osv. Er dette ønskelig? Liker vi at "noen" sitter og leser e-postene våre, registrerer hvor vi ringer med mobilen, ser hvor vi surfer på nettet? Dette er interessante og aktuelle spørsmål som vi bør ta opp med elevene for å gjøre dem bevisste på farene for "Overvåkningssamfunnet" og hva de selv bør gjøre for å hindre at andre får tak i ønskede personlige opplysninger.
josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 16:01
-
Tenker vi for smått?
...eller tvinges vi til det spør Jørn i en post i bloggen sin. Det gjelder historiefaget og...
"hans (Wesch´) svar er at skoler og universiteter i vår del av verden opplever en “crisis of significance”. Vi har manglet en fortelling - narrative - som kunne gi en større mening til læringen vår, noe à la nasjonsbygging eller behovet for å tette et innbilt missile gap med en ideologisk fiende"Jørns blogg (Mitt HJØRNe av web'en)
josteinsaakvitne - 28.04.2009 - 09:47
-
Adaptasjon - oppgaver for elevene - tips
Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene
Tips til analyse av adaptasjon mellom mediene
josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 09:33
-
Adaptasjon - dataspill
Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene
josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 08:56
-
Adaptasjon - tegneserier
Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene
josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 08:29
-
Adaptasjon - TV og radio
Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene
josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 08:39
-
Adaptasjon - oppgaver for elevene
Adaptasjon | Fra bok til film | Dataspill | Tegneserier | TV | Skuespill | Oppgaver for elevene
josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 09:36
-
Massemedier og påvirkning
Innledning | Historisk blikk | Vold | Trend; parodi | Identitet
Her har jeg laget et opplegg til ideer og stoff rundt dette temaet. Selve hovedtema er stort, og elevene kan arbeide på mange måter med tilnæringen til stoffet.
Jeg har med et par historiske eksempler på virkningsfull propagandafilm og spillefilm bygd på livet til en mediemogul (Citizen Kane, og absolutt toppaktuelt i disse dager!)
josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 11:48
-
Massemedier og påvirkning - vold
Innledning | Historisk blikk | Vold | Trend; parodi | Identitet
josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 12:19
-
Massemedier og påvirkning - parodier
Innledning | Historisk blikk | Vold | Trend; parodi | Identitet
josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 12:34
-
Massemedier og påvirkning - identitet
Innledning | Historisk blikk | Vold | Trend; parodi | Identitet
josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 12:38
-
Ytringsfrihet og sensur
- Hvor går grensene for ytringsfrihet i vårt samfunn?
- Når skal vi tillate sensur?
- Hvor mye skal vi tolerere av sensur på nettet?
josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 16:08
-
Publiser på nettet
Mange av både lærere og elever har tatt i bruk Google dokumenter som skriveredskap i stedet for å lagre lokalt eller som et alternativ til Fronter eller It's Learning. Googledokumenter får du adgang til fra enhver PC uansett hvor du befinner deg, og muligheter som deling og samskriving er gode å ha.
josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 11:15
-
Massemedier og påvirkning - historisk blikk
Innledning | Historisk blikk| Vold | Trend; parodi | Identitet
Triumph des Willens - Viljens triumf
josteinsaakvitne - 18.08.2014 - 13:02
-
Web 2.0 for dummies
Interaktivitet | Enveis og toveis | Meg i sentrum | Nettsamfunn | Økonomi | Dingsen for alt
Her følger en (forhåpentligvis) lettfattelig innføring i hva Web 2.0 er og hva konsekvenser den får for oss.
Først to ulike vinklinger på Web 2.0 fra to brukere som skulle sette seg inn i emnet:
josteinsaakvitne - 29.04.2009 - 14:23
-
Overskrifter forteller
Det kan være nyttig å diskutere språk i og utforming av moderne avisoverskrifter med elevene. Disse fortettede setningene forteller ofte en hel historie med få ord, på godt og vondt.
I journalistikken gjelder det å få fram sine nyheter og reportasjer. Vanligvis er det desken som i de profesjonelle avisene finner fram til de gode overskriftene, men det er mye den kreative journalist selv kan gjøre.
Her er et knippe med gode overskrifter fra den siste tiden. La elevene finne fram til hvilke virkemidler som brukes i de enkelte overskriftene!
josteinsaakvitne - 28.04.2009 - 12:15
-
Bildemanipulering
Gjennom historien har manipulering av bilder blitt brukt til politiske formål. Mest kjent er kanskje Stalin og Maos bildemanipuleringer. Men de siste tiårene har emnet på nytt blitt aktualisert ved at de digitale verktøyene gir fotografene ypperlige muligheter til å manipulere sine foto.
Her er noen artikler om dette, og vi inviterer til forslag til oppgaver og arbeidsopplegg for elevene.
Under pekere ligger mange aktuelle eksempler.Noen eldre eksempler
josteinsaakvitne - 20.08.2014 - 11:19
-
Gratis skjønnlitterære tekster på nett
Digitalisering av verdensarven og den norske litteraturarven
Det er ikke lett å få finne på nettet nyere, norske skjønnlitterære tekster som vi kan bruke til analyse og annet i skolen. Fortsatt er det papirutgavene vi må ty til for å finne egnede tekster, eller vi må gå inn i forlagenes betalingstjenester.
Nå kommer det nye og spennende løsninger på dette problemet.
josteinsaakvitne - 28.04.2009 - 11:53